ANALISIS PROSES PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA TINGKAT TSANAWIYAH DI PONDOK PESANTREN TA’MIRUL ISLAM

  • Nurul Hidayatul Amalina Pondok Pesantren Ta’mirul Islam, Jawa Tengah, Negara
  • Muhammad Nashirudin IAIN Surakatra, Jawa Tengah, Indonesia
Keywords: Standar proses; pembelajaran bahasa Arab; dan Pondok Pesantren Ta’mirul Islam Surakarta;

Abstract

The current research intends to describe about the implementation of teaching standard process in Arabic Language subject in Ta’mirul Islam Islamic Boarding School Surakarta consisting of (1) lesson preparation in Arabic Language consisting syllabus and lesson plan, (2) the teaching implementation in Arabic Language, and (3) the inhibit factors in Arabic Language teaching preparation and implementation including their alternative solutions. The current research is a qualitative descriptive.  The data are collected through interview, observation, and documentation. Based on data analysis, the current research found that: 1) the syllabus used for language subjects are adapted from Pondok Modern Gontor. Meanwhile, lesson plans for Arabic Language subject are formulated by teachers themselves individually. It is found that the lesson plan formulations are not working optimally. 2) Teaching implementations are conducted standardized enough, such as the number of students, time allocation, textbooks, and teaching process. 3) one of the barrier factors for syllabus formulation is the lack of coordination among teachers about the scope of teaching materials. Teacher motivation and teacher time management are among two factors inhibit lesson plan formulations. Meanwhile, factors that inhibit the implementation of teaching processes such as lack of material review by teachers and monotonous teaching method affecting the attraction of teaching process. The recommended solution to overcome those barriers are making an endeavor to enhance teacher motivation and conducting class supervision.

References

Ali, Mohammad. 2014. Metodologi dan Aplikasi Riset Pendidikan. Bumi Akasara: Jakarta

Alwi, Hasan. 2001. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Aly, Abdullah. 2011. Pendidikan Islam Multikultural Di Pesantren. Yogjakarta: Pustaka Pelajar

Anshor, Muhtadi Ahmad. 2009. Pengajaran Bahasa Arab Media dan Metode-Metodenya. Yogjakarta: Teras.

Arsyad, Azhar. 2002. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada

___________. 2004. Bahasa Arab dan Metode Pengajaran. Yogjakarta: Pustaka Pelajar.

Fathurrohman, Muhammad dan Sulistyorini. 2012. Belajar dan Pembelajaran Meningkatkan Mutu Pembelajaran Sesuai Standar Nasional. Yogjakarta: Teras

Hadi, Sutrisno. 2015. Metodologi Riset. Yogjakarta: Pustaka Pelajar Offset

Hamid, Abdul dan Baharuddin, Uril. 2008. Pembelajaran Bahasa Arab Pendekatan, Metode, Strategi, Materi dan Media. Malang: UIN-Malang Press.

Haryanto dan Suyono. 2011. Belajar dan Pembelajaran Teori dan Konsep. Bandung: Remaja Rosdakarya

Majid, Abdul. 2008. Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. 2006. Kurikulum Yang Disempurnakan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Narwati, Sri dan Somadi. 2012. Panduan Menyusun Silabus dan Perencanaan Pembelajaran. Yogjakarta: Familia

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Peraturan Pemerintah Agama Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 2008 Tentang Standar Kompetensi Lulusan dan Standar Isi Pendidikan Agama Islam Dan Bahasa Arab Di Madrasah. Jakarta: Menteri Agama Republik Indonesia.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasioanal Dan Kebudayaan republik Indonesia Nomor 65 Tahun 2013 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah. Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia.
Purwanto. 2007. Metodologi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi dan Pendidikan. Yogjakarta: Pustaka Pelajar.

Sanjaya, Wina. 2010. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Grup.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D, Bandung: Alfabeta.

Suyono dan Hariyanto. 2015. Implementasi Belajar dan Pembelajaran, Bandung: Remaja Rosdakarya

Sujarweni, Wiratna. 2014. Metodologi Penelitian. Yogjakarta: Pustaka Baru Press.

Sukmadinata, Syaodih Nana. 2010. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Rosdakarya

Suryana, Yaya. 2015. Metode Penelitian Manajemen Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Wa Muna. 2011. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Yogjakarta: Sukses Offset.

Zarkasyi, Imam. 2014. At-Tarbiyyatu Al-’Amaliyyatu cetakan ke 4. Ponorogo: Darussalam Press.

Zulhannan. 2014. Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Published
2017-12-17
How to Cite
Amalina, N., & Nashirudin, M. (2017, December 17). ANALISIS PROSES PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA TINGKAT TSANAWIYAH DI PONDOK PESANTREN TA’MIRUL ISLAM. Jurnal Tatsqif, 15(2), 173-190. Retrieved from http://journal.uinmataram.ac.id/index.php/tatsqif/article/view/7