The Influence of Candle Painting Activities on Development Fine Motor Skill of Children Aged 4-5 years in Al-Qur'an Kindergarten Jauharul Wathon Moaro Jambi

Authors

  • Mayola Sapitri Universitas Jambi
  • Asih Nur Ismiatun
  • Akhmad Fikri Rosyadi

DOI:

https://doi.org/10.20414/iek.v6i2.11002

Keywords:

Candle Painting Activities, Fine Motor Development, Early Childhood Aged 4-5 Years

Abstract

This research aims to determine the effect of wax painting activities on the fine motor development of children aged 4-5 years at Al-Qur'an Kindergarten, Jauharul Wathon Muaro Jambi. This type of research is quantitative with experimental methods. The design used in this research is Pre-Experimental Design in the form of One Group Pretest Posttest Design. The population in this study was 29 children and the sample in this study was 15 children. The sampling technique used in this research was an observation sheet. The data analysis techniques used in this research are normality test, homogeneity test and hypothesis test. Based on the discussion of the results of the research carried out, it can be concluded that there is an influence of wax painting activities on the fine motor development of children aged 4-5 years at Al-Qur'an Kindergarten, Jauharul Wathon Muaro Jambi. This is proven by testing the t test hypothesis that tcount (52.316) > t table (2.145), so Ho is rejected and Ha is accepted. From the effect size calculation using Cohen's formula, there is a result of 7.11, which means the magnitude of the influence of candle painting activities on the fine motor development of children aged 4-5 years at Al-Qur'an Kindergarten, Jauharul Wathon, Muaro Jambi, which is at a distance of >1 to strong interpretation (Strong effect).

 

Keywords: Candle Painting Activities, Fine Motor Development, Early Childhood Aged 4-5 Years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arianie, Y. D. R. (2021). Peningkatan Kemampuan Seni Dalam Pembelajaran Melukis Dengan Lilin Anak Kelompok A Di Tk Negeri Kepanjenlidul I Kota Blitar. Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 60–67.

Aryanto, H., & Winarno. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Kepekaan Artistik Mahasiswa Pendidikan Seni Rupa Unesa Angkatan 2013 Dengan Cara Melukis Menggunakan Media Cat Air Dan Lilin. Jurnal Dimensi, 1(1):77–92.

Gustini, D., Rudiyanto., & Mariyana, R. (2017). Meningkatkan Kreativitas Dalam Melukis Pada Anak Melalui Kegiatan Candle Magic Painting. Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia dini, 14(2), 328–337.

Hasprimadyah, I., Aunnurahman., & Miranda, D. (2021). Pengaruh Candle Magic Painting Terhadap Kreativitas Melukis Bebas Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 11(3), 1-8.

Indryani., Rosyadi, A, F., & Sonita, S. (2023). Pengaruh Game Edukasi “Aku Jaga Diriku” Terhadap Pengetahuan Seksual Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Harapan Bunda Kecamatan Telanaipura. Jurnal Cahaya Mandalika, 4(2), 740–749.

Ismiatun, A. N., Syamsuddin, M. M., & Rahmawati, A. (2015). Penerapan Pendidikan Jasmani Terhadap Peningkatan Koordinasi Gerak Pada Anak Kelompok B TK Aisyiyah Bobotasari Kabupaten Purbalingga Tahun Ajaran 2014 / 2015. 1–8.

Novinda, E. (2022). Upaya Meningkatkan Motorik Halus Melalui Kegiatan Menjiplak Bentuk Pada Anak Usia 5-6 Di TK Al Hidayah Desa Maibit Tuban Tahun 2022. Skripsi. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.

Nugraha, F. E. (2017). Identifikasi Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Gugus Iii Kecamatan Piyungan Bantul. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 329-340.

Rahmawati, R. (2022). Mengembangkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Melukis Dengan Jari Di Paud Latansa Tanggamus. Skripsi. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Sari, A. P. (2015). Upaya Meningkatkan Motorik Halus Pada Anak Melalui Kegiatan Melukis Pada Kelompok A Di Tk 02 Kaling Tasikmadu Karanganyar Tahun Ajaran 2014-2015. Skripsi. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Sitorus, A. S. (2016). Perkembangan Motorik Halus Pada Anak Usia Dini. Jurnal Raudhah, 4(2), 2338 – 2163.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Yuliana, F. (2021). Mengembangkan Kreativitas Melukis Anak Melalui Media Lilin Di Paud KB Nurul Islam Sridadi Tanggamus. Skripsi. Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Downloads

Published

2024-12-11