Peran Guru dalam Membentuk Perilaku Anak Usia Dini di RA AL ISLAH
DOI:
https://doi.org/10.20414/iek.v5i1.7301Keywords:
Early Childhood, Early Childhood Behavior, The Role Of The TeacherAbstract
The problem in this research is the teacher's role in shaping early childhood behavior at RA AL ISLAH. The purpose of this study was to find out how the teacher's role is in shaping the behavior of early childhood in RA AL ISLAH. The method used by researchers in this study is a descriptive method with a qualitative approach. The results of the analysis that researchers obtained at RA AL ISLAH are that there are four teacher roles that have been carried out by teachers at RA AL ISLAH such as being an educator in being polite, teaching in the process of socializing, trainers as well behaved teachers, and mentors directing students in learning seriously and focus in class. It is hoped that the four roles played by the teacher at RA AL ISLAH can help early childhood in forming good behavior within them.
Downloads
References
Amin sutrisno, D. (2021). PENTINGNYA PENDIDIKAN ANAK DI USIA DINI. Jurnal UMJ, 1–4.
Antonius. (2015). Buku Pedoman Guru. Bandung: Yrama Widya.
Buan, Y. A. L. (2020). Guru dan Pendidikan (L. Amon, ed.). Jawa Barat: Adab (CV. Adanu Abimata).
Drost. J., D. (2003). Perilaku Anak Usia Dini (Kasus dan Pemecahannya). Jogjakarta: Kanisius.
Eko Wibowo, R. (2022). ANALISIS PERAN GURU KELAS DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA PADA PEMBELAJARAN TEMATIK DI MIN 1 KOTA TENGERANG SELATAN.
Framanta, G. M. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga Terhadap Kepribadian Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 126–129. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.654
Hasan, S. (2018). Profesi Dan Profesionalisme Guru (A. H. dan M. Yusuf, ed.). Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.
JUTRINA, W. (2022). PERAN KONSELOR DALAM MEMBENTUK PERILAKU ANAK DI LEMBAGA PEMBINAAN KHUSUS ANAK (LPKA) KELAS II PEKAN BARU. (5257).
Mantiri, A. R. D. dan J. (2021). PERILAKU ORGANISASI. Yogyakarta: DEEPUBLISH (CV. BUDI UTAMA).
Masyrofah. (2017). MODEL PEMBELAJARAN MONTESSORI ANAK USIA DINI. Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 105–116.
Maulida, I. (n.d.). PERAN GURU DALAM MENSTIMULASI PERILAKU SOSIAL ANAK KEL A1 DI TK IKAL DOLOG BANDA ACEH. Retrieved from https://repository.bbg.ac.id/handle/997
Murni. (n.d.). PERKEMBANGAN FISIK, KOGNITIF, DAN PSIKOSOSIAL PADA MASA KANAK-KANAK AWAL 2-6 TAHUN. III, 19–33.
Mutiaramses, M., S, N., & Murni, I. (2021). PERAN GURU DALAM PENGELOLAAN KELAS TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Pendas?: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 43–48. https://doi.org/10.23969/jp.v6i1.4050
Nuraeni. (2014). STRATEGI PEMBELAJARAN UNTUK ANAK USIA DINI. Prisma Sains?: Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 2(2), 143. https://doi.org/10.33394/j-ps.v2i2.1069
Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26
Pendidikan, T. P. I. (2007). ILMU DAN APLIKASI PENDIDIKAN. Jakarta: Imperial Bhakti Utama.
Priyanto, A. (2014). PENGEMBANGAN KREATIVITAS PADA ANAK USIA DINI MELALUI AKTIVITAS BERMAIN. (02).
PUTRI, H. I. (2018). PERAN ORANG TUA DALAM MEMBENTUK PERILAKU KEAGAMAAN ANAK DUSUN NANDUS DESA MERTAK KECAMATAN PUJUT KABUPATEN LOMBOK TENGAH. Journal of Controlled Release, 11(2), 430–439.
Rahmah, F. U. (2013). PERANAN KELUARGA DALAM PEMBENTUKAN PERILAKU DAN PERKEMBANGAN EMOSI ANAK SERTA RELEVANSINYA TERHADAP NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM. 156. Retrieved from https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/9930/
Saputra, A. (2018a). Pendidikan Anak Pada Usia Dini. At-Ta’Dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 10(2), 192–209. Retrieved from https://www.ejournal.staindirundeng.ac.id/index.php/tadib/article/view/176
Saputra, A. (2018b). PENDIDIKAN ANAK PADA USIA DINI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(2), 209. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/228822655.pdf
Sujiono, Y. N. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta Barat: PT Indeks. Retrieved from https://news.ddtc.co.id/strategi-pendidikan-pajak-untuk-anak-usia-dini-11555
Suryana, D. (2013). Pendidikan Anak Usia Dini (Teori dan Praktik Pembelajaran). Padang: UNP Press Padang.
Suryati. (2019). PERAN GURU DALAM MEMBENTUK KARAKTER SISWA KELAS IV DI MIN 6 ACEH BESAR.
Suyadi. (2010). Psikologi Belajar Paud (Pendidikan Anak Usia Dini). Yogyakarta: PEDAGOGIA: Pustaka Insan Madani.
Sya’bani, M. (2021). PEMBENTUKAN PERILAKU ANAK MELALUI KEGIATAN KEAGAMAAN DI MADRASAH DINIYAH AL-ITTIHAD BADEGAN. (February), 6.












