Strategi Pembelajaran Perkembangan Kognitif untuk Anak Usia 4-6 Tahun: Analisis Bibliometrik 2023
DOI:
https://doi.org/10.20414/iek.v5i2.8576Keywords:
Bibliometric Analysis, Preschool Children, Cogntive Development, Publish or Perish, VOSviewerAbstract
The objective of this analysis is to analyze how research on cognitive development learning strategies for 4-6 year olds and to find out what topics might variable future research. Analysis methods are a library review using the bibliometric literacy study approach and publication or publication application with Google scholar as database. After results were degenerated by selecting specific subjects on 'cognitive development for preschool children 4-6 years,' i related article was obtained for review from 900 preliminary search articles. Then colled a meta data application VOSViewer used to create a research trend visualization. Studies show that the classification analysis of cognitive development learning strategies for 4-6 year-olds is divided into 9 clusters. (Red, Green, Dark Blue, Yellow, Purple, Light Blue, Orange, Brown, Pink).
Downloads
References
Ajinegara, M. W., & Soebagyo, J. (2022). Analisis Bibliometrik Tren Penelitian Media Pembelajaran Google Classroom Menggunakan Aplikasi VOSViewer. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 6(1), 193-210.
Ardiana, R. (2022). Strategi guru dalam mengembangkan kemampuan kognitif anak usia 5-6 tahun di taman kanak kanak. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 1-10.
Bujuri, D. A. (2018). Analisis perkembangan kognitif anak usia dasar dan implikasinya dalam kegiatan belajar mengajar. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37-50.
Effendy, F., Gaffar, V., Hurriyati, R., & Hendrayati, H. (2021). Analisis bibliometrik perkembangan penelitian penggunaan pembayaran seluler dengan vosviewer. Jurnal Interkom: Jurnal Publikasi Ilmiah Bidang Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 16(1), 10-17.
Eric Kunto Aribowo. “Bibliometrik dan Manfaatnya bagi Pengelola Jurnal.” Diakses 30 Desember 2021.
Khadijah, K., & Amelia, N. (2020). Asesmen perkembangan kognitif anak usia 5-6 tahun. Al-athfaal: jurnal ilmiah pendidikan anak usia dini, 3(1), 69-82.
Pertiwi, B. R., Purwantini, D., Virgianto, F. A., & Eva, N. (2021, June). Pengaruh Stimulasi Pembelajaran Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. In Seminar Nasional Psikologi dan Ilmu Humaniora (SENAPIH) (Vol. 1, No. 1, pp. 214-218).
Rozana, S., Wulan, D. S. A., & Hayati, R. (2020). Pengembangan Kognitif Anak usia dini (teori dan praktik). Edu Publisher.
Sianipar, A., Yuslia, M. O. F., Nursihab, M., Jannah, M., & Widjayatri, R. D. (2022). Efektivitas Ape Maze Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. Abata: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 210-223.
Suwaryaningrat, N. D. E. (2020). Perkembangan Kognitif Anak Usia Prasekolah 4-5 Tahun dengan Menggunakan Media Audio-Visual PowerPoint pada Siswa PAUD.
Zega, B. K., & Suprihati, W. (2021). Pengaruh Perkembangan Kognitif Pada Anak. Veritas Lux Mea (Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen), 3(1), 17-24.












