Main Article Content

Abstract

Good parenting is one of the basic needs of children, therefore parents are obliged to provide appropriate parenting styles for children suitable for the era, so that in the end, parents could form children’s characters with good attitude and intelligence that was honed fully. Based on this, the researcher tried to develop modules that could help parents developing good parenting styles. To answer these problems, researchers used research and development methods. This research produced a product in the form of a module entitled "My Great Child". Based on the results of the pretest and posttest data analysis conducted by researchers using the Wilcoxon signed-rank test, there was zero negative rank data, there were 10 positive rank data, with no equal value before and after giving Islamic parenting material based on various intelligence. These results show that the average parenting style increase after the use of multiple intelligence-based Islamic parenting modules.

Keywords

Islamic Parenting Multiple Intelligences

Article Details

How to Cite
Fahim, F., & Albaar, R. (2020). PENGEMBANGAN MODUL ISLAMIC PARENTING BERBASIS MULTIPLE INTELLIGENCES UNTUK MENGOPTIMALISASI KECERDASAN LINGUISTIK, RUANG-VISUAL, DAN KINESTETIK BADANI ANAK. Al-Tazkiah : Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 9(2), 113-134. https://doi.org/10.20414/altazkiah.v9i2.2682

References

A,Indragiri. Kecerdasan Optimal: Cara Ampuh Memaksimalkan Kecerdasan Anak. Yogyakarta: Starbooks, 2017.
Affandi, Aszman Mohammad bin, ”Pengaruh Prophetic Parenting Dalam Membentuk Karakter Pribadi Islam Pada Anak Di Kuching Sarawak Malaysia” (Skripsi,Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2019).
Alwi, Baso Mufti. Perkawinan Dalam Islam. Manado : STAIN Manado Press, 2014
Brimita Cahya Anugrahani, “Pengembangan Pola asuh Orang
Tua Berbasis Modul Positive Parenting Di Era Milenial Untuk Meningkatkan Sikap Kemandirian Belajar Anak Tunagrahita”(Skripsi,Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2019).
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta,2006.
Aryani, Dewi., dan Dewi Trihandayani.”Pengaruh Islamic Parenting Dan Coping Stress Terhadap Motivasi Berprestasi Pada Remaja”. Jurnal Ilmiah Penelitian Psikologi: Kajian Empiris & Non-Empiris, 2(1)(2016): 29-39.
Atmoko, Adi. Bahan Ajar Matakuliah Desain dan Analisis Data. Universitas Negeri Malang: Program Pasca Sarjana, 2012
Chatib, Munif., dan Alamsyah Said. Sekolah Anak-Anak Juara: Berbasis Kecerdasan Jamak dan Pendidikan Berkeadilan. Bandung: PT Mizan Pustaka, 2014.
Chatib, Munif. Orang Tuanya Manusia: Melejitkan Potensi dan Kecerdasan dengan Menghargai Fitrah Setiap Anak. Bandung: PT Mizan Pustaka, 2012.
Darta, Muchtar Hanny. Positive Characters With Positive Parenting Untuk Orang Tua Dengan Anak 0-12 Tahun. Jakarta: PT. Elex Media Kompitindo, 2017
Departemen Agama RI. Al-Qur’an dan Terjemahannya Special For Women. Jakarta: Sygma, 2005.
Departmen Pendidikan Nasional. Penulisan Modul. Jakarta: tp, 2008
Khakim, Abdul dan Miftahul Munir.”Islamic Parenting: Aktualisasi Pendidikan Islam Dalam Tafsir Q.S. Luqman Ayat 12-19”. Journal of Islamic Education, 3(2)(2018): 203-220.
Lucy, Bunda. Panduan Praktis Tes Minat & Bakat Anak. Jakarta: Penebar Swadaya Grup, 2016.
Mauliddiana, Siti. “Bimbingan dan Konseling Islam Pencegahan Married By Accident Remaja di Desa Wadungasih Kecamatan Buduran Kabupaten Sidoarjo (Studi Pegembangan Paket Konselor)”. (Skripsi, Bimbingan Konseling Islam, Fakultas Dakwah dan Komunikasi, Institut Agama Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2013).
Narbuka, Cholid., dan Abu Achmadi. Metodologi Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara, 1997.
Rachman, M Fauzi. Islamic Parenting Pendidikan Anak di Usia Emas. Jakarta: Erlangga, 2011.
Rahmawati, Sri W.”Holistic Parenting: Pengasuhan Religius Berlandaskan Konsep Islam”. Jurnal Psikologi Utama,5(2)(2017): 3-20.
Respati, Winanti Siwi.,dkk.”Perbedaan Konsep Diri Antara Remaja Akhir Yang Mempersepsi Pola Asuh Orang Tua Authoritarian. Permissive Dan Authoritative”. Jurnal Psikologi, 4(2)(2006): 119-138.
Sani, Ridwan Abdullah., dan Muhammad Kadri. Pendidikan Karakter Mengembangkan Karakter Anak yang Islami. Jakarta: Bumi Aksara, 2016.
Sugiyono. Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development. Bandung: Alfabeta, 2015.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2009.
Suparno, Paul. Teori Intelegensi Ganda dan Aplikasinya di Sekolah Cara Menerapkan Teori Multiple Intelligences Howard Gardner. Yogyakarta: Kanisius, 2004.
Suwardana, Hendra. “Revolusi Industri 4. 0 Berbasis Revolusi Mental”. Jurnal Ilmiah Teknik dan Manajemen Industri, 1(2)(2017): 102-110.
The Cahyadaiy, Generasi Millenial dan Tantangan Revolusi Industri 4.0, https://www.kompasiana.com/the_cahyadaily/5c9266e495760e350d554672/generasi-millenial-dan-tantangan-revolusi-industri-4- 0?page=all (diakses 23 Februari, 2020)
Thohir, Mohamad. Appraisal dalam Bimbingan dan Konseling Layanan Pengumpulan Data dengan Tes dan Non Tes. Surabaya: Laboraturium Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Ampel Surabaya, 2017.
Trianto. Pengantar Penelitian Pendidikan Bagi Pengembangan Profesi Pendidikan dan Tenaga Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2010.
Ula, S Shoimatul. Revolusi Belajara: Optimalisasi Kecerdasan Melalui Pembelajaran Berbasis kecerdasan Majemuk. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.
Yani, Ahmad.,dkk.”Implementasi Islamic Parenting Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini Di Ra At-Taqwa Kota Cirebon”. Jurnal Pendidikan, 3(1)(2017): 153-174.
Yusuf, M. “Pola Asuh Islami (Islamic Parenting) Keluarga Campuran Indonesia-Belanda Yang Berdomisili Di Belanda”. (Skripsi, Program Studi Bimbingan Dan Konseling Islam Jurusan Dakwah Fakultas Dakwah Dan Komunikasi, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, 2019).
Yusuf, Muri. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Jakarta: Kencana, 2014.