Main Article Content

Abstract

This article will provide an overview of adolescent resilience in several countries in the world. This research uses a qualitative approach with data collection techniques, namely literature study with the results of previous research. The location settings for these studies are 3 (three) countries in the world, namely Zambia, Canada and Iran. Specifically for Canada, the teenagers studied were teenagers from military family backgrounds. The research results show two factors that can increase adolescent resilience, namely, internal factors and external factors. The internal factor is the self-confidence of each teenager who has awareness after facing problems and adapting positive values ??within themselves, as well as strengthening the spiritual side related to their relationship with God. Meanwhile, external factors include social support from the community, government program intervention, and friends who are in the same boat as them.

Keywords

Meraih Mimpi, Remaja, Resiliensi, Ketidakpercayaan Diri, Flying Colors

Article Details

How to Cite
SAFRIANI, H., & ULINNUHA, R. . (2023). STUDY OF RESILIENCE IN ADOLESCENTS IN SEVERAL COUNTRIES IN THE WORLD. Al-Tazkiah Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 12(2), 153–162. https://doi.org/10.20414/altazkiah.v12i2.8745

References

  1. Afifah, N., Purna, R. S., & Sari, L. (2022). Peran Self-Efficacy Akademik terhadap Resiliensi Akademik pada Mahasiswa Tahun Pertama. Jurnal Consulenza: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 5(2), 217–225.
  2. Akbar, Z., & Tahoma, O. (2018). Dukungan Sosial dan Resiliensi Diri pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 7(1), 53–59.
  3. Budiarto, D. A., & Setiowati, E. A. (2021). Motivasi Berprestasi Ditinjau dari Dukungan Sosial dan Resiliensi pada Remaja dengan Orang Tua Tunggal. Jurnal Psikologi Terapan (JPT), 4(2), 83.
  4. Hadianti, S. W., Nurwati, R. N., & Darwis, R. S. (2017). Resiliensi Remaja Berprestasi dengan Latar Belakang Orang Tua Bercerai. Prosiding Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 226.
  5. Jannah, S. N., & Rohmatun. (2018). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Resiliensi pada Penyintas Banjir Rob Tambak Lorok. Jurnal Psikologi Proyeksi, 13(1), 1–12.
  6. Maharani, P. C. D., & Hartati, M. T. S. (2021). Hubungan antara Self Efficacy dan Dukungan Sosial dengan Resiliensi Siswa SMK Negeri 1 Wonosegoro Kabupaten Boyolali Tahun Pelajaran 2020/2021. Empati: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 85–95.
  7. Missasi, V., & Izzati, I. D. . (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi resiliensi. Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan, 434.
  8. Riyanti, C., & Darwis, R. S. (2020). Meningkatkan Kepercayaan Diri pada Remaja dengan Metode Cognitive Restructuring. Jurnal Pengabdian Dan Penelitian Kepada Masyarakat (JPPM), 1(1), 111.
  9. Terry, A. A. (2020). Penerapan Sinema Edukasi untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 1 Buduran Sidoarjo. Jurnal BK UNESA, 11(1), 76.
  10. Utami, C. T., & Helmi, A. F. (2017). Self-Efficacy dan Resiliensi: Sebuah Tinjauan Meta-Analisis. Buletin Psikologi, 25(1), 54.