IMPLEMENTASI ETIKA BISNIS, KONSEP PRODUKSI, EFESIENSI PENGOLAHAN PADA UMKM TERHADAP SISTEM SOSIAL EKONOMI PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM
Main Article Content
Abstract
This study is aimed at determining how the concept and implementation of Islamic business ethics, concepts of production, and processing efficiency for small businesses (SMEs) toward the socio-economic system. The purpose of this study is to determine how the concept of Islamic business ethics, concepts of production, and processing efficiency. Then how its implementation for small businesses (SMEs) in which the results of this study might be used as a resume of a model for other small businesses (SMEs) concerning Islamic business ethics, concepts good production, and processing efficiency well for the socio-economy. This research was conducted with a qualitative descriptive research method which using literature studies and resumes the results of previous research. The results showed that small businesses (SMEs), namely industry of coffee powder Cap Jempol Super Kedaton, Bandar Lampung has fulfilled the standards principles of Islamic business ethic and through this research it can also be seen that the MSMEs studied has fulfilled the standards of production concepts in Islam and has execute processing efficiency well.
Downloads
Article Details
References
Arliman, L. (2017) ‘Perlindungan Hukum UMKM Dari Eksploitasi Ekonomi Dalam Rangka Peningkatan Kesejahteraan Masyarakat’, Jurnal Rechts Vinding: Media Pembinaan Hukum Nasional, 6(3), pp. 387–402.
Baidowi, A. (2016) ‘Etika Bisnis Perspektif Islam’, Jurnal Hukum Islam, 9(2), pp. 1–12.
Bakhri, S. and Purnama, L. (2018) ‘Tinjauan Etika Bisnis Islam Dalam Strategi Pemasaran Home Industri Tahu Sari Rasa’, Al-Mustashfa: Jurnal Penelitian Hukum Ekonomi Syariah, 3(2), pp. 284–299.
BPS Lampung (2016) Potensi Usaha Mikro Kecil Provinsi Lampung Sensus Ekonomi 2016. Bandar Lampung: BPS Provinsi Lampung.
BPS Lampung (2020) Indikator Kesejahteraan Rakyat Provinsi Lampung 2020. Bandar Lampung: BPS Provinsi Lampung.
Fajrillah (2020) Smart Entrepreneurship. Yayasan Kita Menulis.
Fauzia, I. Y. (2018) Etika Bisnis dalam Islam. Jakarta: Prenada Media.
Hamid, A. and Zubair, M. K. (2019) ‘Implementasi Etika Islam Dalam Pemasaran Produk Bank Syariah’, BALANCA: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 1(1), pp. 16–34.
Hapsari, A. and Kinseng, R. A. (2018) ‘Hubungan Partisipasi Dalam Program Pemberdayaan Umkm Dengan Tingkat Kesejahteraan Peserta’, Jurnal Sains Komunikasi dan Pengembangan Masyarakat [JSKPM], 2(1), pp. 1–12.
Hidayah, N. S. (2015) ‘Persaingan bisnis pedagang pasar Ganefo Mranggen Demak dalam tinjauan etika bisnis Islam’. UIN Walisongo.
Indrarini, R. (2017) ‘Pembiayaan Bpr Syariah Dalam Peningkatan Kesejahteraan Umkm: Bedasarkan Maqashid Sharia’, JEBIS (Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam), 3(1), pp. 49–60.
Irawan, S. (2017) ‘Strategi Program Kemitraan PTPN VII Unit Usaha Kedaton Dalam Pemberdayaan Ekonomi UKM Masyarakat Di Desa Rejosari Natar Lampung Selatan’. IAIN Raden Intan Lampung.
Juliyani, E. (2016) ‘Etika Bisnis dalam Perspektif Islam’, Jurnal Ummul Qura, 7(1), pp. 63–74.
Maisyaroh, A. (2019) Buku Ajar Agronursing. Lumajang: KHD Production.
Medias, F. (2018) Ekonomi Mikro Islam: Islamic Microeconomics. Magelang: Unimma Press.
Nawatmi, S. (2010) ‘Etika bisnis dalam perspektif Islam’, Fokus Ekonomi, 9(1), p. 24402.
Oktabriani, E. N. (2018) ‘Dampak Eksternalitas Industri Pengolahan Karet Terhadap Kondisi Sosial Ekonomi Masyarakat Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Kasus Industri Pengolahan Karet Pt Perkebunan Nusantara Vii Unit Way Berulu Desa Kebagusan Dusun Way Berulu Kecamatan Gedong Ta’. UIN Raden Intan Lampung.
Putritama, A. (2018) ‘Penerapan Etika Bisnis Islam dalam Industri Perbankan Syariah’, Nominal: Barometer Riset Akuntansi dan Manajemen, 7(1), pp. 1–20.
Samad, M. (2018) Etika Bisnis Syariah: Berbisnis Sesuai Dengan Moral Islam. Yogyakarta: Sunrise Book Store.
Setiantoro, A. et al. (2018) ‘Urgensi Perlindungan Hukum Konsumen Dan Penyelesaian Sengketa E-Commerce Di Era Masyarakat Ekonomi Asean’, Jurnal Rechts Vinding: Media Pembinaan Hukum Nasional, 7(1), pp. 1–17.
Sudarmanto, E. (2020) Etika Bisnis. Yayasan Kita Menulis.
Sutanto, H. A. and Imaningati, S. (2014) ‘Tingkat efisiensi produksi dan pendapatan pada usaha pengolahan ikan asin skala kecil’, JEJAK: Jurnal Ekonomi dan Kebijakan, 7(1), pp. 73–84.
Syahrizal, A. (2018) ‘Etika Bisnis dalam Perspektif Islam’, Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 8(2), pp. 101–116.
Syahrul, R. (2017) Buku Ajar Metodologi Peneletian Pembelajaran Bahasa Indonesia. SUKABINA Press.
Turmudi, M. (2017) ‘Produksi Dalam Perspektif Ekonomi Islam’, Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 18(1), pp. 37–56.
Utami, P. (2020) ‘Prinsip Produksi Bolu pada Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dwi Putra Palembang Perspektif Ekonomi Islam’, ADL ISLAMIC ECONOMIC: Jurnal Kajian Ekonomi Islam, 1(1), pp. 29–46.
Wulandari, R. S. and Widiyanti, A. (2017) ‘Perancangan Pengukuran Efisiensi Kinerja Program Pendampingan Desa Di Kabupaten Sidoarjo Dengan Metode Dea’, Seminar Nasional Sains dan Teknologi Terapan V, 1, pp. 69–74.
Yakub Pirdaus, R. (2019) ‘Pengaruh Kondisi Sosial Ekonomi Keluarga Terhadap Motivasi Belajar Dan Implikasinya Terhadap Prestasi Belajar Siswa (Survey Pada Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri Se-Kabupaten Ciamis)’. Universitas Siliwangi.
Yusuf, M. and Agustang, A. (2020) ‘Dinamika Perubahan Sosial Ekonomi Pada Masyarakat Kindang Kabupaten Bulukumba’, Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, (2), pp. 31–37.
Zamzam, H Fakhry & Aravik, H. (2020) Etika Bisnis Islam Seni Berbisnis Keberkahan. Yogyakarta: CV Budi Utama.