Hubungan Konten Instagram Review Buku @meisyasallwa Terhadap Minat Baca Generasi Z
Main Article Content
Abstract
Abstract
This study aims to determine the relationship between Instagram book review content presented by the @Meisyasallwa account and the reading interest of generation Z. Generation Z, who grew up in the digital era, tends to rely on social media to get information, including in terms of literacy. Book review content presented with an attractive visual style and effective storytelling is expected to increase their reading interest. This study uses a quantitative approach with a correlational method to measure the relationship between the independent variables, namely Instagram book review content, and the dependent variable, namely the reading interest of generation Z. Data collection was carried out through a questionnaire distributed to 100 respondents, who were followers of the @Meisyasallwa account. The sampling technique used the purposive sampling method, with the criteria of followers who had an interest in book content. Data were analyzed using descriptive statistical tests, validity tests, reliability tests, and Pearson Product Moment correlation tests to measure the strength of the relationship between variables.
The results of the study showed a positive and significant relationship between book review content on Instagram @Meisyasallwa and the reading interest of generation Z. This is indicated by a Pearson correlation value of 0.605 and a significance value of 0.000. Based on these results, it can be concluded that the hypothesis in this study is accepted because the significance value is <0.05 so that it is proven that there is a relationship between the content of the Instagram book review @meisyasallwa and the reading interest of generation Z. The conclusion of this study is that social media, especially Instagram, can be an effective tool for building and increasing reading interest among the younger generation, if used with the right approach.
Keywords: Instagram content, book reviews, reading interest, social media.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara konten Instagram ulasan buku yang disajikan oleh akun @Meisyasallwa dengan minat baca generasi Z. Generasi Z, yang tumbuh di era digital, cenderung mengandalkan media sosial untuk mendapatkan informasi, termasuk dalam hal literasi. Konten ulasan buku yang disajikan dengan gaya visual menarik dan storytelling yang efektif diharapkan mampu meningkatkan minat baca mereka. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode korelasional untuk mengukur hubungan antara variabel bebas, yaitu konten Instagram ulasan buku, dan variabel terikat, yaitu minat baca generasi Z. Pengumpulan data dilakukan melalui kuesioner yang disebarkan kepada 100 responden, yang merupakan followers akun @Meisyasallwa. Teknik pengambilan sampel menggunakan metode purposive sampling, dengan kriteria followers yang memiliki ketertarikan pada konten buku. Data dianalisis menggunakan uji statistik deskriptif, uji validitas, reliabilitas, serta uji korelasi Pearson Product Moment untuk mengukur kekuatan hubungan antar variabel.
Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan positif dan signifikan antara konten ulasan buku di Instagram @Meisyasallwa dan minat baca generasi Z. Hal tersebut ditunjukkan dengan nilai pearson correlation sebesar 0,605 dan nilai signifikansi sebesar 0,000. Berdasarkan hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa hipotesis dalam penelitian ini diterima karena nilai signifikansi <0,05 sehingga terbukti terdapat hubungan antara konten Instagram review buku @meisyasallwa terhadap minat baca generasi Z. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa media sosial, khususnya Instagram, dapat menjadi alat yang efektif untuk membangun dan meningkatkan minat baca di kalangan generasi muda, jika digunakan dengan pendekatan yang tepat.
Kata Kunci: konten Instagram, ulasan buku, minat baca, media sosial.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
DAFTAR PUSTAKA
Kaplan & Haenlein. (2010). User Of The World, Unite! The Challenges and Opportunities Of Social Media, Business Horizons.
Kingsnorth, Simon. (2016). Digital marketing strategy: An integrated approach to online marketing. London: Kogan Page Limited.
Nasrullah, R. (2015). Media Sosial ;Prespektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media
Noeraeni, R., Munawaroh, E., Masruri, M., Wijaya, N. R. Y., & Rasuki, R. (2024). PENGEMBANGAN LITERASI MEMBACA: STRATEGI MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA. TARBIYATUL ILMU: Jurnal Kajian Pendidikan, 2(1), 77-85.
Nurmuhammad, R., & Pamungkas, I. N. (2020). Pengaruh Konten Instagram Terhadap Sikap Konsumen Game Mobile Pt. Agate International the Influence of Instagram Content To the Consumer Attitude of Mobile Game Pt. Agate International, 7(1), 1752-1767.
Pulizzi, J. (2013). Epic content marketing: How to tell a different story, break through the clutter, and win more customers by marketing less. McGrawHill Education.
Rahim, F. (2005). Pengajaran Membaca Di Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Rahim, F. (2009). Pengajaran Membaca di SD. Jakarta: Bumi Aksara
Slameto. (1987). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar. Salatiga: Bina Aksara.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sutrisno, A. P., & Mayangsari, I. D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Instagram@ Humasbdg Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Followers. Jurnal Common, 5(2), 118-133.
Syarief, F. (2017). Pemanfaatan media sosial dalam proses pembentukan opini publik (analisa wacana Twitter SBY). Jurnal Komunikasi, 8(3).
We Are Social Hootsuite (2023). Hootsuite (We are Social): Indonesian Digital Report 2023. https://andi.link/hootsuite-we-are-social-indonesian-digital-report-2023/.