Main Article Content

Abstract

The study aims to explore and elucidate two key areas namely the Islamic educational values portrayed in the Upin & Ipin and the series’ contribution to educational discourse. The study employed a literature review methodology and collected data through the documentation of existing sources. Content analysis techniques were utilized to analyze the gathered data. The findings indicate that Upin & Upin exemplifies Islamic educational values such as i’tiqodiyah (faith), evident in themes of gratitude and sincerity; khuluqiyah (good manners), portrayed through honesty, empathy, trust, and mutual assistance; and amaliyah, exemplified through acts of almsgiving and prayer. Furthermore, the series effectively disseminates Islamic educational content and encourages adherence to these values among its audience, thereby underscoring the series’ relevance in educational contexts. The significance of this study is that it provides a Islamic Educational Values in Contemporary Cartoons Media Discourse.

Keywords

Values Islamic Education Cartoon Series Upin and Ipin

Article Details

References

  1. Abdul Kahar, “Pendidikan Ibadah Muhammad Hasbi Ash- Shiddieqy”, Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 12, No. 1, 29 Juni 2019
  2. Abdul Mujib dan Jusuf Mudzakir, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media, 2006.
  3. Abu Fida' Abdur Rafi', Terapi Penyakit Korupsi. Jakarta: Republika Pers, 2004
  4. Al Furqon Hasbi, 125 Masalah Zakat. Solo: Tiga Serangkai, 2008.
  5. Anas Salahuddin dan Irwanto Alkriencienchi, Pendidikan Karakter, (Jakarta: CV Pustaka Setia, 2013
  6. Anton Mabruri KN, Manajemen Produksi Progran Acara TV. Jakarta: Gramedia Widiasarana, 2013
  7. Bambang Ruksmono, dkk, Pendidikan Budi Pekerti: Membangun Karakter dan Kepribadian Anak. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia, 2008
  8. Bekti Taufiq Ari Nugroho dan Mustaidah, “Identifikasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Pemberdayaan Masyarakat pada PNPM Mandiri”, Jurnal Penelitian, Vol. 11, No. 1, Februari 2017
  9. H. Abdul Malik Amrullah, Tasawuf Modern. Jakarta: Republika, 2015
  10. H. M. Arifin, Ilmu Pendidikan Islam Sekolah: Suatu Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdisipliner. Jakarta: Bumi Aksara, 2000
  11. Hanafi, Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Deepublish, 2018
  12. Hanipatudiniah Madani, "Pembinaan Nilai-Nilai Kejujuran Menurut Rasulullah SAW", Jurnal Riset Agama, Vol. 1, No. 1, April 2021
  13. Indriyani Ma’rifah, “Peran Sastra dalam Membangun Karakter Bangsa (Perspektif Pendidikan Islam)”, Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, Vol. 04, No. 2, Desember 2020
  14. Lenny Apriliany dan Hermiati, "Peran Media Film dalam Pembelajaran sebagai Pembentuk Pendidikan Karakter". Jurnal Univeritas PGRI Palembang: Seminar Nasional Pendidikan PPs Universitas PGRI Palembang 2021
  15. Mardalis, Metode Penelitian Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara, 2007.
  16. Muslih Aris Handayani, "Studi Peran Film dalam Dunia Pendidikan", INSANIA, Vol. 11, No. 2, Jan-Apr 2006
  17. Muslimin, Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Budi Utama, 2012
  18. Rahman Asri, “ Membaca Film sebagai Sebuah Teks: Analisis Isi Film Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini (NKCTHI)”, Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, Vol. 1, No. 2, Agustus 2020
  19. Reza Pahlevi Dalimunthe, 100 Kesalahan dalam Sedekah. Jakarta: PT. Agro Media Pustaka, 2010.
  20. Sjarkawi, Pembentukan Kpribadian Anak: Peran Moral Intelektual, Emosional dan Sosial Sebagai Wujud Integritas Membangun Jati Diri. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2006
  21. Sri Milfayetti, 6 Pilar Karakter. Medan: Pascasarjana Unimed, 2012
  22. Sumaryanto, Karya Sastra Bentuk Drama. Semarang: Mutiara Aksara, 2019
  23. Zaim Elmubarok, Membumikan Pendidikan Nilai Mengumpulakan Yang terserak, Menyambung Yang Terputus Dan Menyatukan Yang Tercerai. Bandung: ALFABETA, 2009
  24. Zakiah Darajat, dkk, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2000