Main Article Content

Abstract

Kurikulum Merdeka emphasizes student-centered learning and grants teachers autonomy in selecting appropriate instructional methods. This study investigates the relevance of Ibn Khaldun’s educational methodology to the implementation of Kurikulum Merdeka. Utilizing a literature review approach, this research identifies several educational methods proposed by Ibn Khaldun, including memorization, discussion, rihlah (study-tour), gradual learning, repetition, and practical application. The findings indicate that these methods maintain significant relevance when applied to various components of the Kurikulum Merdeka in Indonesia. This research contributes to the ongoing dialogue between historical pedagogical approaches and contemporary curricular frameworks, offering insights into the enduring applicability of classical educational thought in modern educational contexts.

Keywords

Ibn Khaldun Kurikulum Merdeka Learning Methods

Article Details

References

  1. Abdullah, Muhammad ’Enan. Ibnu Khaldun: Kehidupan Dan Karyanya. Bandung: PT. Dunia Pustaka Jaya, 2019.
  2. Agus, Zulkifli. “Pendidikan Islam Dalam Perspektif Ibnu Khaldun.” Raudhah Proud To Be Professionals?: Jurnal Tarbiyah Islamiyah 5, no. 1 (2020).
  3. Amalia, Euis. Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam: Dari Masa Klasik Hingga Kontemporer. Depok: Gramata Pubishing, 2010.
  4. Arifin, Yanuar. Pemikiran Emas Para Tokoh Pendidikan Islam. Yogyakarta: IRCiSoD, 2018.
  5. Barlian, Ujang Cepi, Siti Solekah, and Puji Rahayu. “Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.” JOEL: Journal of Educational and Language Research 1, no. 12 (2022).
  6. Basit, Abdul. Ilmuwan-Ilmuwan Muslim Dan Di Atas Ilmuwan Masih Ada Ilmuwan. Jakarta Barat: Multi Kreasi Satudelapan, 2010.
  7. Basori, Khabib. Ilmuwan-Ilmuwan Muslim Pengubah Zaman. Klaten: Penerbit Cempaka Putih, 2018.
  8. Ead, Prof. Hamed A., and Nada H. Eid. “Between Ibn Khaldun and Adam Smith (Fathers of Economics).” IOSR Journal of Business and Management 16, no. 3 (2014): 54–56.
  9. Hulu, Doni Berkat Tabah, Alianus Zalukhu, Herman Herman, Nesti Surya Astuti Zebua, Dame Ifa Sihombing, and Simon M Panjaitan. “Kesiapan Belajar Jenjang Sekolah Menengah Atas (SMA) Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) Di Kabupaten Nias Utara.” Journal on Education 5, no. 3 (2023).
  10. Kemendikbudristek BSKAP. “Salinan Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Nomor 008/H/KR/2022 Tentang Capaian Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pend.” Kemendikbudristek BSKAP RI, no. 021 (2022): 1–384.
  11. Kemendikbudristek BSKAP RI. Panduan Pembelajaran Dan Asesmen. Kemendikbudristek BSKAP RI. Jakarta: Kemendikbudristek BSKAP RI, 2022.
  12. Kosim, Muhammad. “Metode Pendidikan Menurut Ibn Khaldun.” In Konsepsi Dan Pemikiran Pendidikan Islam; Sebuah Bunga Rampai, Cetakan I., 79–96. Padang: CV Jasa Surya, 2013.
  13. Kurniawan, Syamsul, and Erwin Mahrus. Jejak Pemikiran Tokoh Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2011.
  14. Laksana, Sigit Dwi. “Urgensi Pendidikan Islam Dalam Perubahan Sosial Di Masyarakat.” Jurnal Aristo 4, no. 2 (2016): 47–56.
  15. Maarif, Ahmad Syafii, and Solihat M. Ibnu Khaldun Dalam Pandangan Penulis Barat Dan Timur. Jakarta: Gema Insani, 1996.
  16. Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. “Salinan Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 56/M/2022 Tentang Pedoman Penerapan Kurikulum Dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran,” 2022.
  17. Pasiska, Pasiska. “Epistemologi Metode Pendidikan Islam Ibnu Khaldun.” EL-Ghiroh 17, no. 02 (2019).
  18. Safarnaa, Annur. “Kurikulum Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Agama (Relevansi Konsep Pendidikan Islam Ibnu Khaldun Dengan Pendidikan Merdeka Belajar).” Alfathan 1, no. 1 (2022): 17–23.
  19. Sriyanto. Sejarah Dan Perubahan Sosial Pemikiran Intelektual Ibn Khaldun. Purwokerto: UM Purwokerto Press, 2018.
  20. Suharto, Toto. Historiografi Ibnu Khaldun: Analisis Atas Tiga Karya Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana, 2020.
  21. Unsi, Baiq Tuhfatul. “Konsep Metode Pembelajaran Ibn Khaldun Dalam Pengajaran Bahasa Arab.” Muróbbî: Jurnal Ilmu Pendidikan 2, no. 1 (2018): 60–71.
  22. Wood, Elizabeth, and Helen Hedges. “Curriculum in Early Childhood Education: Critical Questions About Content, Coherence, and Control.” The Curriculum Journal 27, no. 3 (July 2, 2016): 387–405. https://doi.org/10.1080/09585176.2015.1129981.
  23. Zed, Mestika. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia, 2004.