Development Strategy of Batu Lawang Tourist Attraction as a Leading Tourism Destination in Cirebon Regency
Main Article Content
Abstract
Purpose : This study aims to explore the importance of tourist attractions in strengthening the tourism sector and its impact on sustainable development in various destinations, with a special focus on Batu Lawang nature tourism in Cirebon.
Method: The study used a qualitative approach with descriptive methods, involving in-depth interviews, participant observation, and documentation studies.
Results: The study shows that Batu Lawang has uniqueness and great potential in attracting tourists through its natural beauty and various interesting activities, although it still faces obstacles such as infrastructure that needs to be improved and promotion that has not been maximized. The proposed strategies include setting visitor quotas to overcome over-tourism, managing traffic and mobility, maintaining tourist facilities, and developing attractions.
Contribution: This study is useful for tourism managers, government, and local communities in efforts to develop and promote Batu Lawang, and provides a basis for further research to support the growth of sustainable tourism in the area.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ariana, I. N. J. A. dan N. (n.d.). Identifikasi integrasi wisata unggulan antar kabupaten di bali.
Baidowi, A., & Salehoddin, M. (2021). Strategi Dakwah di Era New Normal. 2(1), 58–74.
Devy, H. A., & Soemanto, R. B. (2017). No Title. 32(1), 34–44.
E. Yochanan. Ir. Andi Ilham Samanlangi,. Hery Purnomo, (n.d.). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D.
Endriski, M., Haryanegara, A., Adibagus, M., Akbar, I., & Novianti, E. (2021). Peran Label Pariwisata Halal Sebagai Daya Tarik Wisata Budaya Di Lombok , Nusa Tenggara Barat The Role Of Halal Tourism Labels As Cultural Tourism In Lombok ,. 3(1), 35–39.
Murdiyanto, E. (2020). Metode penelitian kualitatif.
Oktaviani, A. B., Yuliani, E., Teknik, F., Perencanaan, J., Dan, W., Islam, U., & Agung, S. (2023). Dampak pengembangan pariwisata terhadap kondisi ekonomi masyarakat. 3(1), 1–17.
Putri, E. D. H. (2016). Pengembangan Desa Wisata Sidoakur Dalam Upaya Pemberdayaan Masyarakat Sidokarto Godean, Sleman. 14(November), 503–512.
Ritonga, R. M. (2023). PENERAPAN ‘ QUALITY TOURISM ’ PADA EKOWISATA. 1498–1505.
Satato, Y. R., Yuliamir, H., & Rahayu, E. (2019). Potensi wisata kampung pelangi sebagai daya tarik wisata. 12(1), 63–70.
Setyawan, A. D. (n.d.). Pengaruh Daya Tarik Wisata Dan Harga Terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan Pada Objek Wisata Coban Rais. 1, 1–19.
Sidiq, U., Choiri, M., & Mujahidin, A. (n.d.). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan.
Suryono Djunaid, I., & Lumiwu, M. S. (2023). The Ngabungbang Cultural Festival as a Tourist Attraction in Cimande Village, Bogor Regency Festival Budaya Ngabungbang Sebagai Atraksi Wisata Desa Cimande, Kabupaten Bogor. 2(1), 42–51. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/juwita
Hartarto, R. B., Wardani, D. T. K., & Azizurrohman, M. (2021). A Qualitative Study of Conditional Cash Transfer and Education Aspirations: Evidence from Yogyakarta. Journal of Social Service Research.https://doi.org/10.1080/01488376.2021.1918314.
Tri Budi Prasetyo, A. J. (2019). Publikasi Wahana Wisata Yahya Alam Batu Lawang Desa Cupang Kecamatan Gempol Melalui Media Berbasis IT. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.
Yahya, M. (2022). Analisis Pengembangan Objek Wisata Batu Lawang Terhadap Perekonomian Masyarakat Lokal (Studi Kasus pada Desa Cupang kecamatan Gempol kabupaten Cirebon). Innstitutional Repository IAIN Syekh Nurjati Cirebon.
Rahmad, Y., Yuliamir, H., & Rahayu, E. (2019). Potensi Wisata Kampung Pelangi Sebagai Daya Tarik Wisata. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis. Vol 12(1). https://doi.org/10.51903/e-bisnis.v12i1.709
Heryati, Y. (2019). Potensi Pengembangan Obyek Wisata Pantai Tapandullu di Kabupaten Mamuju. Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan. Vol 1(1).
Mahendrayani, I., & Bagus, I. (2017). Strategi Pemasaran Daya Tarik Wisata untuk Meningkatkan Jumlah Kunjungan Wisatawan ke Daya Tarik Wisata Sangeh Kabupaten Badung Provinsi Bali. Jurnal Destinasi Pariwisata. Vol 5(2). https://doi.org/10.24843/JDEPAR.2017.v05.i02.
Rif'an, A. A. (2018). Daya Tarik Wisata Pantai Wediombo Sebagai Alternatif Wisata Bahari Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Geografi. Vol 10(1). https://doi.org/10.24114/jg.v10i1.7955.
Ilham, I., Frank, S. K., Flassy, M., Muttaqien, Z . M., Idris, U. & Yunita, I. Hjiir Mentuk : Potensi Kuliner Lokal Olahan Masyarakat Kampung Tobati Sebagai Daya Tarik Wisata di Kota Jayapura. Jurnal Pariwisata Pesona. Vol 6 (2). https://doi.org/10.26905/jpp.v6i2.6039.
Haryanegara, A.E.M., Akbar, I.A.M., & Novianti, E. (2021). Peran Label Pariwisata Halal Sebagai Daya Tarik Wisata Budaya di Lombok, Nusa Tenggara Barat. Journal of Sustainable Tourism Research. Vol 3(1). https://doi.org/10.24198/tornare.v3i1.29839.
Imandintar, D. D. & Idajati, H. (2019). Karakteristik Desa Wisata Religi dalam Pengembangan Desa Bejagung sebagai Sebuah Desa Wisata Religi. Jurnal Teknik ITS. Vol 8(2). 10.12962/j23373539.v8i2.48404.
Khairani, N. & Yuliana, Y. (2024). Strategi Pengembangan Daya Tarik Wisata Pemandian Pincuran Tujuh Di Kabupaten Sijunjung. Jurnal Manajen Pariwisata dan Perhotelan. Vol 2(2). https://doi.org/10.59581/jmpp-widyakarya.v2i2.2836.