Determinants of Business Performance of Pottery Artisans in Banyumulek Village, West Lombok, Indonesia

Main Article Content

Nur Awwalunnisa
Ulfatun Hasanah

Abstract

Purpose: This study aims to determine the factors that affect the business performance of pottery artisans in Banyumulek village, West Lombok Regency.  


Method: This is associative research employing the sample survey method. The population of the study is the members of Banyumulek Arts Market, as many as 94 artisans from which 48 members are taken samples based on Slovin Formula. Data is analyzed using multiple linear regression while the hypothesis is examined with T-test and F-test processed with SPSS 26.


Result: the authors found that the variables of entrepreneurial characteristics have a significant influence partially or simultaneously on the business performance of pottery artisans in Banyumulek Village. The Standardized Coefficient Beta value shows that the future-oriented variable is the most dominant in the business performance of pottery artisans in Banyumulek Village, West Lombok.


Contribution: Practically, this research is expected to be helpful for the development of entrepreneurs in West Nusa Tenggara Province, especially in improving the business performance of pottery artisans in Banyumulek Village.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta.

Alam, F., Widian, P., & Farida, N. (2020). SEBAGAI VARIABEL INTERVENING ( Studi pada UMKM Kuningan Juwana Kabupaten Pati ) Pendahuluan Kerangka Teori. X(X), 345–352.

Huda, et al. (2020). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dan Inovasi Produk Terhadap Kinerja Usaha Kecil Menengah Dengan Variabel Intervening Keunggulan Bersaing (Studi Pada UMKM di Banjarmasin). Jurnal Mitra Manajemen ( JMM Online ). 4(3), 392–407.

Kewirausahaan, P. O. (1962). Miftakhul, Anugrahini, Hadi Pengaruh Orientasi Kewirausahaan ,…. 33–48.

Layoo, N & Rahman, W. (2019). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan dengan Kinerja Usaha Mikro Kecil di Kabupaten Banggai. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, Vol 7, No.1, pg, 29-44.

Muhlis, M., Khusnia, H. N., & Yohanes, Y. T. S. (2021). Pelatihan Komunikasi Pemasaran Digital dalam Mempromosikan Gerabah Desa Banyumulek, Kediri, Kabupaten Lombok Barat. JATI EMAS (Jurnal Aplikasi Teknik Dan Pengabdian Masyarakat), 5(3), 75. https://doi.org/10.36339/je.v5i3.516

Nizam, M. F. Mufidah, E., Fibriyani, V. (2020). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Inovasi Produk dan Keunggulan Bersaing Terhadap Pemasaran UMKM. Jurnal EMA: Ekonomi Manajemen Akuntansi. Volume 5, No. 2. Desember.

Nugroho, M. S., & Suteja, I. W. (2019). Eksplorasi Potensi Pulau Lombok Sebagai Destinasi Wisata Halal Di Nusa Tenggara Barat. Media Bina Ilmiah, 13(7), 1337–1342.

Prakoso, P. I. (2020). Peran Wanita dalam Industri Kerajinan Gerabah di Dusun Semampir, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Tata Kelola Seni, 6(2), 99–113. https://doi.org/10.24821/jtks.v6i2.4773

Riduwan. (2008). Skala Pengukuran Variabel – Variabel Penelitian. Cetakan Kelima. Bandung : Alfabeta.

Sanistasya, P. A., Raharjo, K., & Iqbal, M. (2019). The Effect of Financial Literacy and Financial Inclusion on Small Enterprises Performance in East Kalimantan. Jurnal Economia, 15(1), 48–59. https://doi.org/10.21831/economia.v15i1.23192

Setiawati, C. I., & Ahdiyawati, S. I. (2021). Kompetensi Kewirausahaan Para Knitting Entrepreneur Terhadap Kinerja Usaha (Kasus pada Sentra Industri Rajut Binong Jati Bandung). Benefit: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 6(1), 25–40.https://journals.ums.ac.id/index.php/benefit/article/view/14086/6666%0Ahttps://journals.ums.ac.id/index.php/benefit/article/view/14086

Siswanto. (2011). Pengantar Manajemen. Jakarta: Bumi Aksara

Sinambela, L. P. (2012). Kinerja Pegawai Teori, Pengukuran dan Implikasi. Edisi Pertama. Cetakan Pertama. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Suharsaputra, U. (2012). Metode Penelitian : Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. Cetakan Pertama. Bandung : Refika Aditama.

Suparyanto, R.W. (2013). Kewirausahaan : Konsep dan Realita pada Usaha Kecil. Bandung : Alfabeta.

Suryana. (2003). Kewirausahaan : Pedoman, Praktis, Kiat dan Proses Menuju Sukses. Edisi Pertama. Jakarta : Salemba Empat.

Suryana, Yuyus dan Bayu, Kartib. (2013). Kewirausahaan Pendekatan Karakteristik Wirausahaan Sukses. Edisi Kedua. Cetakan ke – 3. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.