TOURISM PROMOTION STRATEGY OF THE DINAS KEPEMUDAAN OLAHRAGA DAN PARIWISATA OF PONTIANAK CITY IN INCREASING TOURIST VISITS

Authors

  • Supiati IAIN Pontianak
  • Bob Andrian IAIN Pontianak
  • Evi Hafizah IAIN Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.20414/jurkom.v14i1.5242

Keywords:

Promotion Strategy, Tourism, Tourist

Abstract

This research focuses on the development strategy of tourist visits to Pontianak City from 2016 to 2020.  The research is aimed at finding out how the promotion strategy of the Tourism Sector increases tourist visits at the Pontianak City DISPORAPAR in 2019. This research uses descriptive qualitative methods with observation, interview, and documentation techniques. The results of the study that the Tourism Promotion Strategy in increasing tourist visits went through three stages.  Planning is carried out through setting a promotional budget, determining the target market analysis, promotion goals, and message planning.  Tahap implementation activities by carrying out promotional activities, using promotional media, and tourism events. While the evaluation stage is an evaluation meeting, a report on the performance of responsibility for one period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ali, Sakillah Ayu Sabillah Haqiqi. "Implementasi Strategi promosi Digital Marketing dan penggunaan E-menu Pada Warung Indah Lanang Banyuwangi." ConCEPt-Conference on Community Engagement Project. Vol. 1. No. 1. (2021).

Auliasari, Karina, Mariza Kertaningtyas, and Diah Willis. "Penerapan Model AIDA pada Pembuatan Konten Digital Marketing Kreasi Kayu IMMUX." Suluah Bendang: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat 21.3 (2021).

Avinda, Chintya Betari. I Nyoman Sudiarta, dan Ni Made Oka Kartini. Strategi Promosi Banyuwangi Sebagai Destinasi Wisata (Studi Kasus Pada Dinas Kebudayaan Dan Pariwisata). Industri Perjalanan Pariwisata Universitas Udayana. Jurnal Pariwisata. Bali. (2016).

Ibrahim. Metode Penelitian Kuantitatif. Panduan Penelitian Beserta Contoh Proposal Kualitatif. Bandung: Alfabeta, (2015).

Kusnadi. Info Publik 7 Unsur Sapta Pesona Yang Menjadi Daya Tarik Pariwisata. 2018. Diakses 20 februari 2021 dari: https://infopublik.id/read/252875/inilah-7-unsur-sapta-pesona-yang- menjadi-daya-tarik-Pariwisata.html

Maulida, Alfiatul. "Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Zafi Studio Di Mangaran Situbondo." Growth 19.2 (2022).

Muflih, Ashru Nur, and Yeni Rosilawati. "Strategi Komunikasi Pemasaran Gembira Loka Zoo Melalui Media Sosial dalam Meningkatkan Jumlah Pengunjung di Masa Pandemi tahun 2020." Prosiding UMY Grace 2.1 (2021).

Muljadi, A.J dan H. Andri Warman, KePariwisataan Dan Perjalanan Edisi Revisi, Jakarta : PT Raja Grafindo Persada, (2016).

Putri Amalia Rosyadi dan Ellyda Retpitasari, Strategi Komunikasi Kpid Jawa Timur Dalam Mencegah Penyebaran Virus Corona, Komunike, Volume XII, No. 2 (2020).

Salihin. Strategi Promosi Sail Selat Karimata pada Dinas Pemuda Olahraga dan Kariwisata Kabupaten Kayong Utara. Program Studi Komunikasi dan Penyiran Islam FUAD IAIN Pontianak. Skipsi Pontianak. (2019).

Satu Data Kota Pontianak. Diakses 25 Februari 2021 dari: https://data.pontianakkota.go.id/organization/dinas-kepemudaan- olahraga-dan-Pariwisata.

Tahir, Yusran Doni dan Burhanuddin Kiyai, Salmin Dengo, Strategi Promosi Pariwisata Bunga Di Kota Tomohon, Tahir, Jurnal Administrasi Publik, Vol 7, No 102 (2021).

Undang-Undang tentang KePariwisataan 18 Oktober 1990. Jakarta oleh Presiden Republik Indonesia tahun 1990

Downloads

Published

30-06-2022