Main Article Content

Abstract

This research was aimed to develop learning media, as well test the level validity of mobile learning based learning media on hydrocarbon material smartphones. This development research uses the smart apps creator software and the canva application. This research used the Research and Development (R&D), with the ADDIE development model. In this study focused on the media development stage/development stage. The research subjects were one chemistry teacher and 35 students in class XI MIPA SMA Negeri 4 Tanjungpinang. The results of media validation in the development of mobile learning based learning media on smartphones on hydrocarbon material obtained a result of 68.75% with valid criteria and the results of material validation obtained a value of 89.28 % with very valid criteria. Based on the research that has been done, it can be concluded that mobile learning based learning media on hydrocarbon material smartphones is valid so it is suitable for use in chemistry learning.

Keywords

Hydrocarbon Learning Media Validity

Article Details

How to Cite
Jintan, P. R., Pardi, H., & Fitriani, R. (2023). VALIDITY OF MOBILE LEARNING-BASED LEARNING MEDIA ON SMARTPHONES HYDROCARBON MATERIALS. SPIN JURNAL KIMIA & PENDIDIKAN KIMIA, 5(2), 192–199. https://doi.org/10.20414/spin.v5i2.7543

References

  1. Adriani, N., & Sabekti, A. W. (2018). Tingkat Validitas Media Pembelajaraan Kimia Berbasis Android. Jurnal Zarah, 6(2), 76–80. https://doi.org/10.31629/zarah.v6i2.705
  2. Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Depok: PT Rajagrafindo Persada.
  3. Mulyanta. (2009). Tutorial Membangun Multimedia Interaktif Media Pembelajaran. Yogyakarta: Universitas Atma Jaya Yogyakarta.
  4. Nazariati., Adriani, N., & Sabekti, A. W. (2022). Validitas LKPD Elektronik Berorientasi Starter Experiment Approach Pada Materi Laju Reaksi. Student Online Journal, 3(1), 669–674.
  5. Rasyid, M., Azis, A. A., & Saleh, A. R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 69–80. https://dx.doi.org/10.17977/jpb.v7i2.722
  6. Sanjaya, W. (2018). Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  7. Sariati, N. K., Suardana, I. N., & Wiratini, N. M. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Kelas XI pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 86–97. https://doi.org/10.23887/jipp.v4i1.15469
  8. Sugiharni, G. A. D. (2018). Pengujian Validitas Konten Media Pembelajaran Interaktif Berorientasi Model Creative Problem Solving. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 2(2), 88-95. https://doi.org/10.23887/jppp.v2i2.15378
  9. Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  10. Syahnaz, C. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik (e-LKPD) Berbasis Lingkungan untuk Topik Larutan Asam dan Basa Siswa Kelas XI SMA N 1 Muaro Jambi. Skripsi. Universitas Jambi.
  11. Widiadi, A. N. (2016). “Pengembangan Aplikasi Ruang Kuliah Android (Arka) Untuk Matakuliah Penelitian Pendidikan Sejarah.” Jurnal Pendidikan dan Sejarah 10(1):111. http://dx.doi.org/10.17977/sb.v10i1.5912
  12. Wulandari, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Dasar-Dasar Algoritma Dan Pemrograman Untuk Siswa Kelas X SMK Nasional Berbah. Skripsi. Universitas Negeri Yogyakarta.
  13. Yektyastuti, R., & Ikhsan, J. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Materi Kelarutan untuk Meningkatkan Performa Akademik Peserta Didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(1), 88–99. https://doi.org/10.21831/jipi.v2i1.10289
  14. Yuliani, R. E. 2010. Pengembangan Mobile Learning (M-Learning) Sebagai Model Pembelajaran Alternatif Dalam Meningkatkan Minat Dan Kemampuan Siswa Terhadap Matematika. Jurnal Pendidikan MIPA 1(1):52–61.
  15. Zahroh, S. M., & Sudira, P. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Keterampilan Generik Komunikasi Negosiasi Siswa SMK Dengan Metode 4-D. Jurnal Pendidikan Vokasi, 4(3), 379–390. http://dx.doi.org/10.21831/jpv.v4i3.2561