Do e-commerce, e-wallet use, and store location affect purchasing intention?

Authors

  • Fazira Salsabila Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Sri Ramadhani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Muhammad Ikhsan Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.20414/jed.v5iSpecial-Issue-2.8250

Keywords:

e-commerce usage, e-wallet, store location, purchasing intention

Abstract

Purpose — The aim of this study is to examine the effect of e-commerce, e-wallet, and store location on consumer purchasing intention.
Method — This research employed a quantitative research method, focusing on customers who had dined at Seblak Jeletet Medan. To gather data from a sample of 100 participants, a random sampling approach was used. The data collection process involved the distribution of questionnaires to all Seblak Jeletet Medan customers. Subsequently, the collected information underwent analysis through multiple linear regression.
Result — The findings indicated that the utilization of e-commerce had a notable impact on consumer purchasing intention, e-wallet usage was also influential on consumer purchasing intention, and the geographical location of the store significantly affected consumer purchasing intention.
Contribution — This research contributes to academia by precisely elucidating the impact of e-commerce utilization, e-wallet adoption, and store locations as pivotal factors affecting consumer purchasing intention

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agnesia, V., & Saputra, A. J. (2022). Pengaruh Penggunaan E-Commerce, Financial Technology dan Media Sosial Terhadap Peningkatan Pendapatan UMKM Kota Dumai. E-Jurnal Akuntansi, 32(3), 750. https://doi.org/10.24843/eja.2022.v32.i03.p15

Aziza, D. A. (2021). PENGARUH DIGITAL MARKETING, E-WALLET DAN CITRA MEREK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN “MENU AYAM” DI ERA PANDEMI COVID-19 DENGAN MINAT BELI SEBAGAI VARIABEL MEDIASI (Studi Empiris Pengguna Grabfood). Universitas Muhammadiyah Magelang.

Banurea, S. A., & Aisyah, S. (2022). Pengaruh Lokasi Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Kantin UIN Sumatera Utara). Jurnal Ekonomi, Manajemen , BIisnis Dan Sosial, 2(4), 555–560.

Devita, M., Zuhrinal M Nawawi, & Nuri Aslami. (2021). Shopee’s E-Commerce Marketing Strategy in International Business. Journal Of Social Research, 1(1), 27–31. https://doi.org/10.55324/josr.v1i1.3

Dewiyan, A. (2021). Pengaruh E-Commerce dan Promosi Terhadap Minat Beli Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening Pada Pembelian Produk Salep BL. Universitas MUhammadiyah Sumatera Utara, 1, 1–14.

Dimyati, L., Astarina, Y., & Martini, A. N. (2022). Pengaruh E-Commerce Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Ayu Butik Kota Pagar Alam. Jurnal Ekonomia, 12(1), 20–26.

Fuadi, Z. (2022). Analisis Penggunaan E-Wallet (Ovo) Sebagai Alat Transaksi Dalam Perspektif Ahli Ekonomi Islam Indikator Hifdz Al-Maal Di Kota Banda Aceh.

Halimah, Sudiarti, S., & Harahap, M. I. (2022). Perilaku Impulse Buying Generasi Milenial Pada Fintech Ovo Dan Go-Pay Perspektif Maqashid Syariah (Studi Pada Mahasiswa Febi Uinsu). Jurnak Ekonomi, Koperasi & Kewirausahaan, 13, 70–79.

Hasan, H., Haliah, H., & Fahdal, M. A. (2022). Pemberdayaan Masyarakat UMKM Sulawesi dalam Implementasi Digitalisasi UMKM. Yumary: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 43–50. https://doi.org/10.35912/yumary.v3i1.1225

Husaini, F. (2022). Pengaruh Location Store, Testimoni dan Tagline Terhadap Penjualan Produk UMKM (Studi Kasus DJ Dimsum PematangSIantar).

Idayu, R., Husni, M., & Suhandi, S. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Desa di Desa Nembol Kecamatan Mandalawangi Kabupaten Pandeglang Banten. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 7(1), 73. https://doi.org/10.35906/jm001.v7i1.729

Imsar. (2018). Laporan Penelitian ANALISIS STRATEGI PENGEMBANGAN USAHA UCOK DURIAN MEDAN.

Imsar, M., & Harahap, F. H. (2021). Strategi Pemasaran Warung Kopi Di Kota Medan Dengan Game Theory. HUMAN FALAH: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 8(2), 20–32. https://doi.org/10.30829/hf.v8i2.9783

Komala, C., & Sugilar, H. (2020). Kategori Dan Layanan E-Commerce Terhadap Daya Beli Di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Benefita, 5(1), 129. https://doi.org/10.22216/jbe.v5i1.4235

Ma’ruf, Z., Wisnuyudo, A., Lesmana, A. D., & Samsudin, S. (2022). Analisis Minat Konsumen terhadap Aplikasi E-Wallet dalam Bertransaksi Dengan Menggunakan Kerangka Technology Acceptance Model. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 7(2), 508. https://doi.org/10.33087/jmas.v7i2.442

Mujahidin, A. (2020). Pengaruh Fintech e-wallet Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Generasi Millennial. Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis, 8(2), 143. https://doi.org/10.35314/inovbiz.v8i2.1513

Nurlaila, Nurbaiti, & Ilhamy, M. L. (2021). Pengaruh Jam Berdagang, Jenis Dagangan Dan Lokasi Berdagang Terhadap Pendapatan Pedagang Tradisional Di Indonesia.

Purba, Y. A. B., Yafiz, M., & Irham, M. (2021). Pengaruh Modal Kerja dan Penggunaan Aplikasi E-Commerce (Shoptimize) Terhadap Pendapatan UMKM di Kota Medan. Jurnal Islamic Circle, 2(2), 76–86.

Rahma, T. I. F., Wulandari, A., & Maha, N. (2021). Pengaruh E-Commerce Shopee pada Kualitas Layanan Shopee terhadap Loyalitas Pengguna Shopee ( Studi Kasus Masyarakat Kota Medan ). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 8600–8606.

Rakanita, A. M. (2019). PEMANFAATAN E-COMMERCE DALAM MENINGKATKAN DAYA SAING UMKM DI DESA KARANGSARI KECAMATAN KARANGTENGAH KABUPATEN DEMAK. Jutnal EKBIS, 20 (2), 1280–1289.

Rere, P., Sri, R., & Nurul, J. (2022). Pengaruh Harga, Promosi Online Pada Media Sosial dan Word Of Mouth (WOM) Terhadap Keputusan Pembelian. 1(8), 987–997.

Sulistyowati, R, and Paais, R. R. L. (2020). PERSEPSI KONSUMEN TERHADAP PENGGUNAAN DOMPET DIGITAL. ISOQUANT Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Akuntansi, 4(1 : 17). https://doi.org/10.24269/iso.v4i1.323

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D.

Downloads

Published

2023-09-11

How to Cite

Salsabila, F., Ramadhani, S., & Harahap, M. I. (2023). Do e-commerce, e-wallet use, and store location affect purchasing intention?. Journal of Enterprise and Development (JED), 5(Special-Issue-2), 506–521. https://doi.org/10.20414/jed.v5iSpecial-Issue-2.8250

Issue

Section

Selected Articles: Management