PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK BERBASIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH

  • Nora Septina UIN Raden Intan Lampung
  • Farida Farida UIN Raden Intan, Lampung
  • Komarudin Komarudin UIN Raden Intan, Lampung
Keywords: Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD), Pendekatan Saintifik, Kemampuan Pemecahan Masalah, Student Worksheet, Scientific Approach, Problem-Solving Abilities

Abstract

The current study is a development research aiming to produce scientific-approach student worksheets which is based on mathematical problem solving ability. Borg and Gall development model modified by sugiyono is utilized in this study. Questionnaire is given to experts to find out the feasibility of the product and to learners and educators to know the attractiveness of the product. The results of the study indicates that the assessment of the experts is very feasible (83% of material experts, and 85% of media experts), the response of learners and educators is very interesting (88% small group trial, 89% field trials and 88% educator test) .

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin.Y. (2013). Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum. Bandung: Rafika Aditama.
Agustiana, E., Putra, F. G., & Farida, F. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) dengan Pendekatan Lesson Study terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik. Desimal: Jurnal Matematika, 1(1), 1–6.
Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Latifah, S. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berorientasi Nilai-Nilai Agama Islam melalui Pendekatan Inkuiri Terbimbing pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 43–51.
Munandar, H., Yusrizal, Y., & Mustanir, M. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berorientasi Nilai Islami Pada Materi Hidrolisis Garam. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 3(1), 27–37.
Nurliawaty, L., Mujasam, M., Yusuf, I., & Widyaningsih, S. W. (2017). LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) BERBASIS PROBLEM SOLVING POLYA. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 6(1), 72–81.
Sasmito, L. F., & Mustadi, A. (2015). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Tematik-integratif Berbasis Pendidikan Karakter Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, (1). Diambil dari https://www.neliti.com/publications/120775/pengembangan-lembar-kerja-peserta-didik-tematik-integratif-berbasis-pendidikan-k
Sugiyono. (2015). metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R & D. Bandung: alfabeta.
Supriadi, N., & Damayanti, R. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Lamban Belajar dalam Menyelesaikan Soal Bangun Datar. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 1–9.
Widyastuti, R. (2015). Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika berdasarkan Teori Polya ditinjau dari Adversity Quotient Tipe Climber. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 183–194.
Published
2018-12-31
How to Cite
Septina, N., Farida, F., & Komarudin, K. (2018). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK BERBASIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH. Jurnal Tatsqif, 16(2), 160-171. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i2.200