Main Article Content

Abstract

This study aims to show that the competence of Arabic language teachers in choosing the right learning model can determine the success of the planned Arabic learning objectives. In this case, Arabic teachers need to continue to develop their competencies, which include language competence, cultural competence and communicative competence. The subjects of this study were Arabic teachers and grade 5 and 6 students of Madrasah Ibtidaiyah Al-Zaytun Gantar Indramayu. This study uses a qualitative descriptive approach and method. Data was collected by observation, interviews and documentation. The results of the study indicate that the competence of Arabic language teachers in Madrasah Ibtidaiyah still needs to be developed with various education and training programs for Arabic teachers to be able to improve the quality of Arabic learning based on adequate Arabic teacher competencies.

Keywords

Pembelajaran Bahasa Arab, Kompetensi Guru, Model Pembelajaran

Article Details

How to Cite
Susiawati, Iis, Zulkarnain Zulkarnain, Wiena Safitri, and Dadan Mardani. 2022. “PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MADRASAH IBTIDAIYAH (TINJAUAN PADA KOMPETENSI GURU DAN MODEL PEMBELAJARAN)”. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA 21 (1):101-16. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v21i1.4757.

References

  1. Abdul Wahab, Muhbib. (2014). “Peran Bahasa Arab dalam Pengembangan Ilmu dan Peradaban Islam”. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1 (1): 1-20. http://dx.doi.org/10.15408/a.v1i1.1127
  2. al-Fauzan, Abdurrahman, dkk. (1425 H). Durus al-Daurat al-Tadribiyah li Mua’allimi al-Lugah al-Arabiyah li Ghairi al-Natihiqin Biha (al-Janib al-Nazhari), t.t.: Mu’assasah al-Waqf al-Islami.
  3. Al-Furqan, Muhammad Rizal. (2015). “Musykilat Ta’lim al-Lugah al’Arabiyyah min Jihad Kafa’ah al- Mudarrisin ‚Qillah Mudarrisy al-‘Arabiyyah al-Akiffa’ bi al-Maharat al-Lugawiyah?”, Artikel pada Majmu’ah Buhuts‚ Al-Lugah al-‘Arabiyyah Asas al-Tsaqafah al-Insaniyyah?, Jilid I, PINBA IMLA ke-9 27-29.
  4. Aziz, A., D. Yulianti, L. Handayani. (2006). “Penerapan model Pembelajaran Kooperatif dengan Memanfaatkan Alat Peraga Sains Fisika (Materi Tata Surya) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kerjasama Siswa”. Jurnal Pendidikan Fisika, 4 (2): 94-98. https://doi.org/10.15294/jpfi.v4i2.162
  5. Astuti, Widi. (2015). “Model Pembelajaran Bahasa Arab Terpadu di MAPK Man I Surakarta”, Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 4 (2): 117-128. https://doi.org/10.36668/jal.v4i2.61
  6. Budiningsih, C. A. (2005). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
  7. Departemen Agama RI. (1994). Pedoman Khusus Bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah. Cet. III, Jakarta: Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam.
  8. Emzir. (2007). “Kebijakan Pemerintah tentang Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah dan Sekolah Umum”, Makalah disampaikan dalam Pertemuan Ilmiah Nasional Bahasa Arab (PINBA) V, Bandung.
  9. Hasibuan, Idrus. (2014). “Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning)”. Logaritma, 2 (01): 1-12. https://doi.org/10.24952/logaritma.v2i01.214
  10. Hidayat, Nandang Sarip. (2012). “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab”. An-Nida: Jurnal Pemikiran Islam, 37 (1): 82-88. http://dx.doi.org/10.24014/an-nida.v37i1.315
  11. Ismail, Muh. Ilyas. (2010). "Kinerja dan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran", Lentera Pendidikan, 13 (1): 44-63. https://doi.org/10.24252/lp.2010v13n1a4
  12. Mahyudin, Erta. (2014). “Model Pembelajaran Diskoveri sebagai Strategi Pembelajaran Bahasa Arab”, Arabiyat, Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, I (2): 195-208. http://dx.doi.org/10.15408/a.v1i2.1138
  13. Munawaroh, Rosyidatul dkk. (2012). “Penerapan Model Project Based Learning dan Kooperatif untuk Membuat Empat Pilar Pembelajaran Siswa SMP", Unnes Physics Education Journal, 1 (1): 23-37. https://doi.org/10.15294/upej.v1i1.773
  14. Muradi, Ahmad. (2016). “Pengembangan Kompetensi Guru Bahasa Arab Melalui IMLA sebagai Organisasi Profesi”, Arabi: Journal of Arabic Studies, 1 (2): 1-10. http://dx.doi.org/10.24865/ajas.v1i2.2
  15. Moleong, Lexy J. (2002. Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya.
  16. Kementerian Agama RI. (2014). Bahan Ajar PLPG Bahasa Arab tahun 2014.
  17. Ridho, U. (2018). “Evaluasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab”, An-Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab 20(1): 19-26. Available at DOI: https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1124
  18. Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru, Jakarta: Rajawali Pers.
  19. Sukmadinata, Nana Syaodih. (2005). Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya.
  20. Turgut, H. (2008). “Prospective Science Teacher's Conceptualization About Project Based Learning”, International Journal of Intruction, 1 (1): 61-79. https://eric.ed.gov/?id=ED524155
  21. Trianto. (2010). Model Pembelajaran Bahasa Arab Terpadu (Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta: Bumi Aksara.
  22. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pasal 39 Ayat 2.
  23. Yunus, Mahmud. (1981). Metode Khusus Bahasa Arab. Cet. I, Bandung: Hidyakarya.