TATWIR AL WASAAIL AT TAKLIMIYYAH AL ARABIYYAH ‘ALAA ASAS WORDWALL FII MADRASATI AL YUSRIYAH TSANAWIYAH
DOI:
https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v22i1.7794Keywords:
folding, teaching aids, wordwall tools, Arabic language learningAbstract
This research aims to assist the process of teaching the Arabic language, which is able to raise students' interest in learning the Arabic language. This research uses the research and development method, with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). This research developed educational tools on websites, which are Wordwall tools. Wordwall methods applied to students in learning Arabic succeeded in increasing students' interest in learning Arabic as evidenced by the responses of 32 students with an average score of 90%. These Wordwall tools also succeeded in validating the Arabic language teacher response questionnaires, materials, and materials, the result from the media experts got an average score of 83%, the materials experts 84% ??and the Arabic teacher response questionnaires 90%. With this guide, Wordwall media is very good as a tool in the Arabic learning media in the Yusriya High School.
Downloads
References
Al-Musannif, (, Jurnal, :, Islam, P., Keguruan, D., Firdausia, A., Asrori, I., & Ahsanuddin, M. (2020). Al-Musannif: Journal of Islamic Education and Teacher Training Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Web Offline pada Siswa Kelas X SMA Negeri 8 Malang. 2(2), 89.
Aminudin. (2014). Media Pembelajaran Bahasa Arab. 7, 14–28.
Anggita, Z. (2020). Penggunan Powtoon Sebagai Solusi Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sastra & Pengajaran. 7 (2),45.
Hendra, F. (2015). Ta’liim Al-Lughoh Al-Arabiyyah Fii Al-Jaami’aat Al-Indonesia: Maa Lahaa wa Maa Yanbaghiy A’laihaa (Masyaakil Al-latii Tuwaajihuhaa wa Al-Huluul minhaa. Jaami’atu Al-Azhar Indonesia, 9.
Khairi, S. (2012). Tiknulujiya Ta'lim Lughah Arabiyah. Dar Al Raya, 94.
M. Usman, I. Hula. (2021). At-Tatwir Al-Wasaail At-Taklimiyyah Al-Lughah Al-Arabiyyah alaa 'asas Mawaqi Ghughil.
Proposal. 1-13.
Endah, S. N. (2020). Pengembangan Handout dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) untuk Memfasilitasi Siswa dalam Membuat Model Matematika pada Materi Program Linear. Repository UM Metro, 5–24.
Koriaty, S., & Agustani, M. D. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Game Edukasi Untuk Meningkatkan Minat Siswa Kelas X TKL SMK Negeri 7 Pontianak. Jurnal Edukasi, 14(2), 277–288.
Pamungkas, Z. S., Randriwibowo, A., Nur, L., Wulansari, A., Melina, N. G., & Purwasih, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Gunung Sugih. Social Pedagogy: Journal of Social Science Education, 2(2).
Parisa, Martiwi., Arcana, I. Nyoman., Susetyo, A. Eko., & Kuncoro, K. S. (2023). Pengembangan Kuis Dan Game Edukasi Menggunakan Wordwall Pada Pembelajaran Daring Pertidaksamaan Nila Mutlak Bentuk Linear. Jurnal Theorems (The Original Reasearch Of Mathematics), 7(2), 167–180.
Peprizal, & Syah, N. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis WEB Pada Mata Pelajaran Instalasi Penerangan LISTRIK. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4, 455–467.
Putra, S. D., Aryani, D., & Ariessanti, H. D. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Gamifikasi Wordwall Di Era Pandemi Covid-19 Untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran Daring. Terang, 4(1), 83–90. https://doi.org/10.33322/terang.v4i1.1453
Safitri, M., Nazliati, & Rasyid, M. N. (2022). Penerapan Media Web Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar PAI Siswa di SMP Negeri 2 Langsa. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 47–56. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v9i1.636
Sari, P., & Gautama, M. I. (2022). Faktor Kegagalan Pengembangan Media Pembelajaran Guru Sosiologi di SMAN 15 Padang. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 1(1), 78–83. https://doi.org/10.24036/nara.v1i1.8
Saski, N. H., & Sudarwanto, T. (2021). KELAYAKAN MEDIA PEMBELAJARAN MARKET LEARNING BERBASIS DIGITAL PADA MATA KULIAH STRATEGI PEMASARAN. 9(1), 1118–1124.
Sunarsi, D. (t.t.). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada CV. Usaha Mandiri Jakarta. Jurnal Ilmiah, Manajemen Sumber Daya Manusia, 1(2), 1–24.
Wijayanti, A dkk. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi. Jurnal Pendidikan Sastra, Sosial, dan Bahasa. 8 (1). 204.
Wiryotinoyo, M., Budiyono, H., Akhyaruddin, Setyonegoro, A., & Priyanto. (2020). Pemanfaatan Website sebagai Media Promosi dan Sumber Belajar di Sekolah Menengah. Jurnal Abdi Pendidikan, 01(1), 1–5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.