PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TREFFINGER
DOI:
https://doi.org/10.20414/jtq.v14i2.29Keywords:
Problem Solving Skills, Student, Treffinger, Learning ModelAbstract
The current research intends to clarify how Treffinger learning model improves student problem-solving skill on school mathematics subject. This research is a descriptive study. There are 30 students as the subjects and are taken from the eighth-grade students of SMPN 9 Palembang South Sumatra. The data are obtained from teaching and learning observation and student test. Based on the analysis, it is found that through Trefinger model the students whose scores are minimally 80 at the test is categorized as good skill in problem solving which is around 86.67% of students.
Downloads
References
Agnesa, Tia. 2011. Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah Open-Ended. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia
Anggraini, Lela.,Siroj A. Rusdy, dan Ratu Ilma.2010. Penerapan Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan
Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Viii-4 Smp Negeri 27 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 4.No.1, Juni 2010
Darminto, Priyo B. 2011. Peningkatan Kreativitas Dan Pemecahan Masalah Bagi Calon Guru Matematika Melalui Pembelajaran Model Treffinger. Jurnal Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta
Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan 2006. Jakarta : Depdiknas.
Ekawati,Lidiaya. 2010. Pengaruh Pembelajaran Terpadu Model Nested Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Universitas Islam Negeri Jakarta
NCTM. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston: NCTM
Pomalato, Sarson Waliyatimas Dj. 2005. Pengaruh Model Treffinger dalam Pembelajaran Matematika dalam Mengembangkan Kemampuan Kreatif dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Bandung: Universitas Pendidikan Bandung
Romita.2012.Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Pemecahan Matematika Siswa MTS Hasaniah Pekabaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Karim Riau
Teti, Rohaeti.2013. Penerapan Model Treffinger Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif siswa SMP. Jurnal Online Pendidikan Matematika Kontemporer Vol. 1 No.1. http://journal.fpmipa.upi.edu/index.php/jopmk/article/view/41. Diakses tanggal 27 Januari 2015
Yuanari, Novita. 2011. Penerapan Strategi TTW (Think-Talk-Write) Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematis Siswa Kelas VIII SMP N 5 Wates Kulonprogo. Universitas Negeri Yogyakarta


