PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TREFFINGER

Authors

  • Lisa Juanti Universitas Sriwijaya, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Budi Santoso Universitas Sriwijaya, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Cecil Hiltrimartin Universitas Sriwijaya, Sumatera Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.20414/jtq.v14i2.29

Keywords:

Problem Solving Skills, Student, Treffinger, Learning Model

Abstract

The current research intends to clarify how Treffinger learning model improves student problem-solving skill on school mathematics subject. This research is a descriptive study. There are 30 students as the subjects and are taken from the eighth-grade students of SMPN 9 Palembang South Sumatra. The data are obtained from teaching and learning observation and student test. Based on the analysis, it is found that through Trefinger model the students whose scores are minimally 80 at the test is categorized as good skill in problem solving which is around 86.67% of students.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agnesa, Tia. 2011. Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah Open-Ended. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia

Anggraini, Lela.,Siroj A. Rusdy, dan Ratu Ilma.2010. Penerapan Model Pembelajaran Investigasi Kelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan

Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas Viii-4 Smp Negeri 27 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, Volume 4.No.1, Juni 2010

Darminto, Priyo B. 2011. Peningkatan Kreativitas Dan Pemecahan Masalah Bagi Calon Guru Matematika Melalui Pembelajaran Model Treffinger. Jurnal Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta

Departemen Pendidikan Nasional. 2008. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan 2006. Jakarta : Depdiknas.

Ekawati,Lidiaya. 2010. Pengaruh Pembelajaran Terpadu Model Nested Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Universitas Islam Negeri Jakarta

NCTM. 2000. Principles and Standards for School Mathematics. Reston: NCTM

Pomalato, Sarson Waliyatimas Dj. 2005. Pengaruh Model Treffinger dalam Pembelajaran Matematika dalam Mengembangkan Kemampuan Kreatif dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Bandung: Universitas Pendidikan Bandung

Romita.2012.Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Treffinger Terhadap Kemampuan Pemecahan Matematika Siswa MTS Hasaniah Pekabaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Karim Riau

Teti, Rohaeti.2013. Penerapan Model Treffinger Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif siswa SMP. Jurnal Online Pendidikan Matematika Kontemporer Vol. 1 No.1. http://journal.fpmipa.upi.edu/index.php/jopmk/article/view/41. Diakses tanggal 27 Januari 2015

Yuanari, Novita. 2011. Penerapan Strategi TTW (Think-Talk-Write) Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematis Siswa Kelas VIII SMP N 5 Wates Kulonprogo. Universitas Negeri Yogyakarta

Downloads

Published

2016-12-26

How to Cite

Juanti, L., Santoso, B., & Hiltrimartin, C. (2016). PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TREFFINGER. Jurnal Tatsqif, 14(2), 198–217. https://doi.org/10.20414/jtq.v14i2.29