SMART TECHNO PARENTING: ALTERNATIF PENDIDIKAN ANAK PADA ERA TEKNOLOGI DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.20414/jtq.v17i1.625Keywords:
Digital Technology Era, Children, Era Teknologi Digital, Anak, Smart Techno ParentingAbstract
Abstrak
Penelitian ini adalah kajian pustaka yang mengungkap tentang bagaimana cara mendidik dan mempersiapkan anak di era tekhnologi digital. Era digital merupakan tantangan tersendiri bagi orang tua dalam mendidik putra putrinya, sehingga harus pandai dalam memanfaatkan perkembangan tekhnologi untuk pendidikan putra-putrinya. Hasil penelitian ini menegaskan bahwa salah satu alternatif pendekatan untuk mendidik anak di era tekhnologi digital ini adalah smart techno parenting. Pendekatan pendidikan ini menegaskan pentingnya untuk: 1) Mengkolaborasikan kemajuan teknologi dengan pendidikan anak, 2) Melek literasi informasi teknologi, 3) Membatasi waktu pemakaian produk tekhnologi digital, 4) Optimalisasi aktivitas positif, 5) Selektif memilih media untuk anak, 6) Monitoring lingkungan, baik di dunia maya maupun di sekitarnya.
Abstrak
This research is a literature review that reveals how to educate and prepare children in the era of digital technology. The digital age is a challenge for parents in educating their sons and daughters, so they must be clever in utilizing technological developments for the education of their children. The results of this study confirm that one alternative approach to educating children in the era of digital technology is smart techno parenting. This educational approach emphasizes the importance of: 1) Collaborating on technological progress with children's education, 2) Literacy literacy of information technology, 3) Limiting the time to use digital technology products, 4) Optimizing positive activities, 5) Selectively in choosing media for children, 6) Environmental monitoring, and both in cyberspace and around them.
Downloads
References
Andriyani, I. N. (2018). Pendidikan Anak Dalam Keluarga di Era Digital. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 7(1), 790–803.
Baharun, H., & Maryam, S. (2019). Building Character Education Using Three Matra of Hasan al-Banna’s Perspective in Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam 4, 4(2), 51–62. https://doi.org/10.15575/jpi.v4i2.2422
Chalim, S., & Anwas, E. O. M. (2018). Peran Orangtua dan Guru dalam Membangun Internet sebagai Sumber Pembelajaran. Jurnal Penyuluhan, 14(1), 42–51.
Putri, D. P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 38–50.
Herlina, D., & Setiawan, B. G. J. A. (2018). DIGITAL PARENTING MENDIDIK ANAK DI ERA DIGITAL. (Novi Kurnia, Ed.) (1st ed.). Yokyakarta: Samudra Biru.
Maulidiyah, E. C. (2018). Penanaman nilai-nilai agama dalam pendidikan anak di era digital. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 02(01), 72–90.
Watie, E. E. D. (2014). Implementasi smart Parenting untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Lembaga PAUD.
Hefniy. (2017). Membangun Pendidikan Berbasis Islam Nusantara (Pendidikan Berbasis Karakter Atau Akhlakul Karimah??). Jurnal ISlam, 1(1), 36–42.
Astuti, H. P. (2013). Smart Parenting?: Upaya Peningkatan Kemampuan Kognitif Dan Kreativitas Anak Di Kelurahan Banjarjo, Boja, Kendal. Rekayasa, 11(2), 117–126.
Harto, K. (2018). TANTANGAN DOSEN PTKI DI ERA INDUSTRI 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 1-15. Retrieved from http://journal.uinmataram.ac.id/index.php/tatsqif/article/view/159
Kurniawan, H. (2018). Panduan Praktis Cara Terbaik Mendidik Anak Dalam Mengatasi Berbagai Persoalan. (Esti Utami, Ed.) (1st ed.). Sidoarjo: Media Cerdas.
Ilmy, A. N., Wahid, A. H., & Muali, C. (2018). Urgensi Keterlibatan Wali Asuh Dalam Dinamika Pendidikan di Pesantren. Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 6(1), 45.
Mubara, K. (2017). Smart Mom Funtuk Generasi Smart. (Dyas, Ed.). Yokyakarta: DIVA Press.
Muali, C., Islam, S., El, M., & Bali, I. (2018). Free Online Learning Based On Rich Internet Applications?; The Experimentation Of Critical Thinking About Student Learning Style Free Online Learning Based On Rich Internet Applications?; The Experimentation Of Critical Thinking About Student Learning Style.
Yahya, M. (2018). Era Industri 4.0: Tantangan dan Peluang Perkembangan Pendidikan Kejuruan Indonesia.
Muhasim. (2017). Pengaruh Tehnologi Digital , Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Palapa: Jurnal Studi Keislaman, 5(2), 53–77.
Mumtahanah, N. (2015). Pengembangan Sistem Pendidikan Pesantren dalam Meningkatkan Profesionalisme Santri. AL HIKMAH Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 1–17.
Muslima (2015). POLA ASUH ORANG TUA TERHADAP KECERDASAN FINANSIAL ANAK Muslima. Gender Equlity: International Journal Of Child and Gender Studies, 1(1), 85–98.
Faisal, N. (2016). Pola Asuh Orang Tua Dalam Mendidik Anak di Era Digital. An-Nisa’, IX(2), 128.
Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018, August 29). INTEGRASI TEKNOLOGI DIGITAL DALAM PEMBELAJARAN DI ERA INDUSTRI 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 42-54. Retrieved from http://journal.uinmataram.ac.id/index.php/tatsqif/article/view/203
Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Pendidikan Anak: Studi pada Masyarakat Dayak di Kecamatan Halong Kabupaten Balangan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48.
Rozana, A. A., Wahid, A. H., & Muali, C. (2017). Smart Parenting Demokratis Dalam Membangun Karakter Anak. Al-Athfal Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 1–16.
Rahmat, S. T. (2018). POLA ASUH YANG EFEKTIF UNTUK MENDIDIK ANAK DI ERA DIGITAL. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 10(2), 143–161.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Tatsqif Journal is an open access journal under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors and readers may copy and redistribute the material in any medium or format, as well as remix, alter, and build upon the material for any purpose, even commercially, but they must give appropriate credit (citing the article or content), provide a link to the license, and indicate if changes were made. If you remix, alter, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original.
Copyright Transfer Agreement
Authors submitting manuscripts with the understanding that if accepted for publication, the copyright of the article will be assigned to Jurnal Tatsqif Faculty of Tarbiyah and Keguruan Universitas Islam Negeri Mataram as the publisher of the journal. Copyright includes the exclusive right to reproduce and transmit the article in all forms and media, as well as translations. The Editor and Board of Editors of Jurnal Tatsqif, Faculty of Tarbiyah and Keguruan, Islamic State University of Mataram make every effort to ensure that no false or misleading data or opinions are published in the journal. In any way, the content of articles published in Tatsqif Journal is the sole and exclusive responsibility of the respective authors.