Main Article Content

Abstract

This research aims to determine the effect of applying the demonstration method assisted by pop-up book media on student retention and cognitive learning outcomes. This research was carried out at SMAN 1 Praya Tengah. The research method used was quasi-experimental with a pretest posttest control group design research design. The sampling technique used was purposive sampling. The research sample was students of class X Science consisting of class X Science 2 as the experimental class and X Science 3 as the control class. The instruments used to measure student retention and cognitive learning outcomes are an objective test of 20 questions and a cognitive interference questionnaire. Analysis of retention data and students' cognitive learning outcomes using the independent sample t-test formula obtained a significance value for cognitive retention of 0.00 < 0.005 with the average value obtained by the experimental class being 86.70% and the control class being 72.75%. For cognitive learning outcomes, the significance value was 0.042 <0.005, with the average score obtained by the experimental class being 73.70 and the control class being 60.36. From these results it can be concluded that there is an influence of the application of the demonstration method assisted by pop-up book media on student retention and cognitive learning outcomes

Keywords

cognitive learning outcomes cognitive retention demonstration method Pop-up book media

Article Details

How to Cite
Suyatni, L., Mubarak, S., & Riyandari, B. A. (2023). THE EFFECT OF IMPLEMENTING THE POP-UP BOOK MEDIA-ASSISTED DEMONSTRATION METHOD ON STUDENT RETENTION AND COGNITIVE LEARNING OUTCOMES. SPIN JURNAL KIMIA & PENDIDIKAN KIMIA, 5(2), 296–304. https://doi.org/10.20414/spin.v5i2.9412

References

  1. Agustira, S., & Rahmi, R. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Tingkat SD. Mubtadi Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah. 4(1). 72-80. https://doi.org/10.19105/mubtadi.v4i1.6267
  2. Degeng, I. N. S. (2014). Ilmu pembelajaran klasifikasi variabel untuk pengembangan teori dan penelitian. Bandung: Aras Media.
  3. Gafur, A. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPA Terpadu Melalui Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Sano Nggoang Manggarai Barat Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan. 2(1). 144 - 161. http://dx.doi.org/10.58258/jisip.v2i1.249
  4. Jannah, A. M., Mulyani, B., & Masykuri, M. (2018). Peningkatan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Pada Larutan Elektrolit Dan Non-Elektrolit Kelas X MIA 4 SMA NegeriI 4 Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Kimia. 7(2). 190 - 197.
  5. Lutfiwati, S. (2020). Motivasi Belajar dan Prestasi Akademik. Al-Idarah Jurnal Kependidikan Islam. 10(1). 53-63. http://dx.doi.org/10.24042/alidarah.v10i1.5642
  6. Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: UMSIDA Press.
  7. Pangesty, A. T, Rahayu, H. M., & Kurniawan, A. D. (2019). Pengaruh Media Pop Up Terhadap Retensi (Daya Ingat) Dan Kemandirian Belajar Siswa Pada Materi Keanekaragaman Hayati Kelas X Di SMAN 1 Sungai Raya. Jurnal Bioeducation. 6(2). 37 – 43.
  8. Rifai. (2017). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen Materi Pembelajaran Sakramen Perjamuan Kudus Viii Smp Negeri 17 Surakarta, Tahun 2015/2016. Dunamis, Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani. 1(2). 172-192. https://doi.org/10.30648/dun.v1i2.112
  9. Rismansyah, E. (2018). Penggunaan Metode Demonstrasi Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Sifat Koligatif Larutan. Jurnal Sekolah. 3(1). 95. https://doi.org/10.24114/js.v3i1.11638
  10. Sukerti, N. N. (2021). Penerapan Metode Demonstrasi Berbantuan Media Sederhana Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tematik (Mauatan Matematika). Journal of Education Action Research. 5(2). 235. https://doi.org/10.23887/jear.v5i2.33311
  11. Suryantari, N. M. A., Pudjawan, K., & Wibawa, I. M. C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantuan Media Benda Konkret Terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA. International Journal of Elementary Education. 3(3). 316–326. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i3.19445
  12. Susanti, E. D, Indrawati, Yushardi. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Instruction disertai Metode Demonstrasi Terhadap Hasil Belajar Dan Retensi Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Fisika SMA (Studi pada Kelas X MIA SMAN Arjasa Jember). Jurnal Pembelajaran FisikaVol. 4(3). 255 - 260. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JPF/article/view/2647
  13. Umi, H. T. (2014). Pemanfaatan Media Pop-Up Berbasis Tematik Untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen Di TK Negeri Pembina Bulu Temanggung). Jurnal Belia. 3(2). 46 - 54. https://doi.org/10.15294/belia.v3i2.3727
  14. Wijaya, A. (2021). Efektivitas Penerapan Metode Demonstrasi Pada Materi Koloid Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas Xii Ipa Ma Ddi Entrop Kota Jayapura. Honai. 3(2), 55–56. https://doi.org/10.47655/honai.v3i2.38
  15. Wildan, M. (2016). Efektifitas Metode Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Pemahaman Konsep Siswa SMA Laboratorium Universitas Negeri Malang Dengan Kemampuan Awal Berbeda Pada Materi Laju Reaksi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. Malang

Most read articles by the same author(s)