Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine the influence of the use of modeling methods on students' motivation and learning outcomes in Chemistry at MA Darul Aminin NW Aikmual. The sampling technique used is a nonprobability sampling technique in the form of saturated sampling. The approach used is a quantitative approach, with a quasi-experimental type and a research design that is nonequivalent control group design with a pretest-posttest type. Based on the analysis of the N-Gain motivational score, the experimental class was 24.6251 (not effective), and the control class was 14.7795 (ineffective). Then, the N-Gain score of learning outcomes in the experimental class was 63.9940 (quite effective), and in the control class it was 46.0750 (less effective). Based on the hypothesis test, it can be concluded as follows, (1) there is no effect of the modeling method on students' motivation to learn chemistry at MA Darul Aminin NW Aikmual as evidenced by a sig value of 0.117 > 0.05, (2) there is an effect of the modeling method on students' chemistry learning outcomes at MA Darul Aminin NW Aikmual is proven by a sig value of 0.000 <0.05, and (3) the influence of the modeling method on students' motivation and learning outcomes in chemistry at MA Darul Aminin NW Aikmual is proven by a sig value of 0.000 <0.05.
Keywords
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
- Arikunto, S. (2015). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.
- Budiariawan, I. P (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia. Pendidikan Kimia Indonesia. 3(2). 103-111. https://doi.org/10.23887/jpk.v3i2.21242
- Bumolo, A. R. (2017). Pengaruh Pemodelan (Modeling) Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran Di Program Studi Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Gorontalo. Skripsi, Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Gorontalo, Gorontalo.
- Djarwo, C. F. (2020). Analisis Faktor Internal dan Eksternal Terhadap Motivasi Belajar Kimia Siswa SMA Kota Jayapura. Ilmiah IKIP Mataram. 7(1) 2.
- Fadhillah, A. (2016). Analisis Minat Belajar dan Bakat Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Matematikan dan Pendidikan Matematika. 1(2).113-122. https://doi.org/10.31943/mathline.v1i2.23
- Fitriati, H. (2012). Penerapan Metode Modelling Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Membuat Kerajinan Dari Kertas Pada Siswa Kelas IV SDN 2 Karangjati Banjarnegara. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang.
- Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Rosda Karya.
- Larate, A. (2016). Penerapan Metode Pemodelan Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas IV SD INPRES 2 Bantanya. Bahasantodea. 4(1). 101.
- Melania, F. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Modelling Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas 4 SD Negeri 6 Gedong Air 2020/2021. Skripsi. FTK Universitas Islam Raden Intan Lampung.
- Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan. 11(1). 9-16. Retrieved from https://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/studiadidaktika/article/view/515
- Nurwanti, H. (2014). Pengembangan Modul Ikatan Kimia Dan Bentuk Molekul Berorientasi Nature Of Science Untuk Menumbuhkan Literasi Sains Siswa. Skripsi. Fakultas Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Institut Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Mataram.
- Prasetya, R. B. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual (CTL) Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran ekonomi Kelas XI MIA 2 SMA Negeri 2 Singaraja Tahun Pelajaran 2016/2017. Pendidikan ekonomi Undiksha. 10(2). 501.
- Quraisy, A., Wahyudin., & Hasni, N. (2021). Analisis Kruskal-Wallis Terhadap Kemampuan Numerik Siswa. Statistic And Its Application In Teaching And Research. 3(3). 156-161. https://doi.org/10.35580/variansiunm29957
- Sardiman, A. M. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
- Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
- Sumiati & Asra. (2007). Metode Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.
- Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
- Trianto. (2008). Model 1 Pembelajaran Terpadu Dalam Teori Dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.
References
Arikunto, S. (2015). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 2. Jakarta: Bumi Aksara.
Budiariawan, I. P (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia. Pendidikan Kimia Indonesia. 3(2). 103-111. https://doi.org/10.23887/jpk.v3i2.21242
Bumolo, A. R. (2017). Pengaruh Pemodelan (Modeling) Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran Di Program Studi Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Gorontalo. Skripsi, Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Gorontalo, Gorontalo.
Djarwo, C. F. (2020). Analisis Faktor Internal dan Eksternal Terhadap Motivasi Belajar Kimia Siswa SMA Kota Jayapura. Ilmiah IKIP Mataram. 7(1) 2.
Fadhillah, A. (2016). Analisis Minat Belajar dan Bakat Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Matematikan dan Pendidikan Matematika. 1(2).113-122. https://doi.org/10.31943/mathline.v1i2.23
Fitriati, H. (2012). Penerapan Metode Modelling Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Membuat Kerajinan Dari Kertas Pada Siswa Kelas IV SDN 2 Karangjati Banjarnegara. Skripsi. Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang.
Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Rosda Karya.
Larate, A. (2016). Penerapan Metode Pemodelan Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas IV SD INPRES 2 Bantanya. Bahasantodea. 4(1). 101.
Melania, F. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Modelling Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas 4 SD Negeri 6 Gedong Air 2020/2021. Skripsi. FTK Universitas Islam Raden Intan Lampung.
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan Metode Pembelajaran Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan. 11(1). 9-16. Retrieved from https://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/studiadidaktika/article/view/515
Nurwanti, H. (2014). Pengembangan Modul Ikatan Kimia Dan Bentuk Molekul Berorientasi Nature Of Science Untuk Menumbuhkan Literasi Sains Siswa. Skripsi. Fakultas Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Institut Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Mataram.
Prasetya, R. B. (2018). Penerapan Pendekatan Kontekstual (CTL) Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran ekonomi Kelas XI MIA 2 SMA Negeri 2 Singaraja Tahun Pelajaran 2016/2017. Pendidikan ekonomi Undiksha. 10(2). 501.
Quraisy, A., Wahyudin., & Hasni, N. (2021). Analisis Kruskal-Wallis Terhadap Kemampuan Numerik Siswa. Statistic And Its Application In Teaching And Research. 3(3). 156-161. https://doi.org/10.35580/variansiunm29957
Sardiman, A. M. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sumiati & Asra. (2007). Metode Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Trianto. (2008). Model 1 Pembelajaran Terpadu Dalam Teori Dan Praktek. Jakarta: Prestasi Pustaka.