Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the effect of the discovery learning model on critical thinking skills and student chemistry learning outcomes at MA Mu'allimat NWDI Pancor in multivariate and univariate ways. The type of research used is a quasi-experimental research design with a post-test only control group design. The sampling technique in this study was cluster random sampling. The research samples were class XI IPA 2 as the experimental class with 34 students and class XI IPA 1 as the control class with 34 students. The instrument used to measure critical thinking skills is a description test of 5 questions and learning outcomes of 16 multiple choice questions. Based on the results of the study it can be concluded that: a) There is an influence of the discovery learning model on students' critical thinking skills at MA Mu'allimat NWDI Pancor, as evidenced by the sig value of 0,007 <0,05. b) There is an influence of the discovery learning model on students' chemistry learning outcomes at MA Mu'allimat NWDI Pancor, as evidenced by the sig value of 0,001 <0,05. c) There is an influence of the discovery learning model on critical thinking skills and students' chemistry learning outcomes at MA Mu'allimat NWDI Pancor in a multivariate manner as evidenced by a sig value of 0,000 <0,05.
Keywords
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
- Asriningtyas, A. N., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Karya Pendidikan Matematika. 5(1). 23-32. https://doi.org/10.26714/jkpm.5.1.2018.23-32
- Hidayat, M. D. A. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa MAN 1 Mataram Tahun Pelajaran 2019/2020. (Skripsi). Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Mataram, Mataram.
- Idris, S. I., Sudding., & Sugiarti. (2020). Perbandingan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI yang Dibelajarkan dengan Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah dan Pembelajaran Langsung. Chemistry Education Review. 4(1). 23 - 33. https://doi.org/10.26858/cer.v4i1.13315
- Juniarni, D. I., Fadhilah, R., & Kurniawan, R. A. (2019). Pengembangan Permainan Lego Kimia Sebagai Media Pembelajaran Sub Materi Konfigurasi Elektron Pada Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah 1 Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah. 7(1). 47-55. http://dx.doi.org/10.29406/ar-r.v7i1.1381
- Nurrohmi, Y., Utaya, S., & Utomo, D. H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan. 2(10). 1310-1311. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i10.10062
- Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman. 03(2). 333-352.
- Putri, E. M., Mulyanti, Y., & Imswatama, A. (2018). Pengaruh Pembelajaran Discovery Learning terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik Ditinjau dari Motivasi Belajar. Jurnal Tadris Matematika. 1(2). 167-174. http://dx.doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.167-174
- Sadiman, A. S. (1996). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatanya. Jakarta: Raja agrafindo Persada.
- Safitri, A., & Setiawan, Y. (2020). Perbedaan Pengaruh Model Discovery Learning Dan Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis IPA Siswa. Jurnal Tematik. 10(1). .54-60. https://doi.org/10.24114/jt.v10i1.17728
- Sudiarta I. G. P. (2009). Pengembangan Pembelajaran Berpendekatan Tematik Berorientasi Pemecahan Masalah Matematika Terbuka Untuk Mengembangkan Kompetensi Berpikir Divergen, Kritis, Dan Kreatif. Jurnal Pendidikan dan Kebud yaan. 13(69). 373 - 392. https://doi.org/10.24832/jpnk.v13i69.346
- Syah, M. 2015. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
References
Asriningtyas, A. N., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 4 SD. Jurnal Karya Pendidikan Matematika. 5(1). 23-32. https://doi.org/10.26714/jkpm.5.1.2018.23-32
Hidayat, M. D. A. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa MAN 1 Mataram Tahun Pelajaran 2019/2020. (Skripsi). Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Mataram, Mataram.
Idris, S. I., Sudding., & Sugiarti. (2020). Perbandingan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI yang Dibelajarkan dengan Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah dan Pembelajaran Langsung. Chemistry Education Review. 4(1). 23 - 33. https://doi.org/10.26858/cer.v4i1.13315
Juniarni, D. I., Fadhilah, R., & Kurniawan, R. A. (2019). Pengembangan Permainan Lego Kimia Sebagai Media Pembelajaran Sub Materi Konfigurasi Elektron Pada Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah 1 Pontianak. Ar-Razi Jurnal Ilmiah. 7(1). 47-55. http://dx.doi.org/10.29406/ar-r.v7i1.1381
Nurrohmi, Y., Utaya, S., & Utomo, D. H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan. 2(10). 1310-1311. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v2i10.10062
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman. 03(2). 333-352.
Putri, E. M., Mulyanti, Y., & Imswatama, A. (2018). Pengaruh Pembelajaran Discovery Learning terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik Ditinjau dari Motivasi Belajar. Jurnal Tadris Matematika. 1(2). 167-174. http://dx.doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.167-174
Sadiman, A. S. (1996). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatanya. Jakarta: Raja agrafindo Persada.
Safitri, A., & Setiawan, Y. (2020). Perbedaan Pengaruh Model Discovery Learning Dan Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis IPA Siswa. Jurnal Tematik. 10(1). .54-60. https://doi.org/10.24114/jt.v10i1.17728
Sudiarta I. G. P. (2009). Pengembangan Pembelajaran Berpendekatan Tematik Berorientasi Pemecahan Masalah Matematika Terbuka Untuk Mengembangkan Kompetensi Berpikir Divergen, Kritis, Dan Kreatif. Jurnal Pendidikan dan Kebud yaan. 13(69). 373 - 392. https://doi.org/10.24832/jpnk.v13i69.346
Syah, M. 2015. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya